“Kıbrıs–Minos” olarak adlandırılan sistemin çözümlemesine ilişkin güncel çalışmalar doğrultusunda, bir hece yazısı sisteminin Kıbrıs Geç Bronz döneminde büyük olasılıkla üç farklı dili ifade etmek için kullanıldığı haklı olarak iddia edilebilir. Bu nedenle hecelemede kullanılan işaretler diğer Ege Linear yazım sistemlerinde kullanılan işaretlerle belirgin benzerlikler gösterir. Son yirmi–otuz yıldır ileri sürülen birçok çözümleme önerisi, farklı kesin sonuçlara götürmemiştir. “İkili sıklıklar” (binary frequencies) – bir işaretin ne sıklıkla her bir diğer işaretin ardında ya da önünde durduğu – ve işaretler arasındaki aralık – iki işaretin sol/sağında bulunan işaretler arasındaki benzerlik/farklılık, bu işaretlerin kendileri arasında herhangi bir benzerlik/farklılık gösterip göstermedikleri – analizine dayalı tümleşik yöntem kullanımı, söylenilen hipotezlerin güvenilir olup olmadıklarını saptayabilir. C. Consani ve M. Federighi tarafından Klasik Kıbrıs Hece Yazısı üzerinde denenmiş olan bu yöntem, bu makalede Cm 2'deki kayma'yı tanımlamak için kullanılmıştır. Bu ilk testten elde edilen sonuç, her bir işaretin, en azından Cm 2'ye ait olanlarının, ses değerinin tespitinin artık nasıl mümkün göründüğünü ortaya koyar. Sonuç olarak, Cm 2, zaten Linear B ile ilişkili gösterildiği üzere, bir “uyarlama yazı” olmalıdır.
At the current state of the studies concerning the decipherment of the so–called «Cypro–Minoan», it can be justly claimed that a syllabic writing system was used in Late Bronze Age Cyprus to express probably three different languages. The signs of the syllabary therefore show evident similarities with the signs of the other Aegean Linear writing systems. Many decipherment proposals brought forward in the last few decades have lead to no other certain conclusion. The use of the combinatorial method based on the analysis of the binary frequencies – how often a sign is followed or preceded by each of the other signs – and of the distance between the signs – whether the similarity/difference between the signs at the left/right of two signs reveals any similarity/difference between the signs themselves – could determine whether or not said hypotheses are reliable. Already tested on Linears B and A as well as on the Classical Cypriot Syllabary by C. Consani and M. Federighi, this method is used in this article to identify the glide in the Cm 2. The result obtained from this first test reveals how each sign's phonetic value, at least that of the Cm 2, now seems to be ascertainable. Consequently, Cm 2 could have been an «adaptation writing», as has been demonstrated in respect of Linear B.
Primary Language | Italian |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2011 |
Submission Date | December 17, 2010 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 8 |