In the article, the
cult of Hecate is examined provided by the monuments in the Manisa Museum and
those related to Hecate published to date. The monuments have been compiled in
a catalogue and interpreted archaeologically in terms of the cult. The catalogue
is divided into 5 parts: 1. The monuments whose provenance is established, 2.
The monuments whose provenance remains unknown, 3. The monuments outside the
museum, 4. Coins, 5. Two other monuments that may be related to Hecate. Only
two inscriptions concerning to the cult have been attested in the Lydia to date
(see cat. no. 6 and 8). Apart from the inscriptions, there are Hecateia and
stelai and reliefs on which the depiction of the Hecateion is found. Yet, the
worship of Hecate is not particularly prevalent in the Lydia Region. Still,
nearly 20 examples provide clear indication of the existence of the goddess in
this region. Their find spots are Philadelphia, Maionia, Satala, Thyateira,
Sardis, Kollyda and Sidas. Given their provenance, one can suggest that there
were cultic places or local temples in Philadelphia and Maionia. It can be
understood from the monuments addressed in this article that the goddess was
not worshipped in the whole of Lydia, but only in the eastern parts of the
region (south of Mysia Abbaïtis). In the article it is argued that this
situation can be explained as due to the effect of the cult being very
widespread in the Phrygia Region, reverberating on the adjacent area of the
Lydia Region. It is also underlined that the effect of the cult was limited in
the west of Lydia, since Hellenization was common here. It is possible to state
that all the monuments in the article date from the 2nd century A.D.
Bu makalede Manisa
Müzesi’nde bulunan eserlerin ışığında Lydia’daki Hekate kültü incelenmektedir.
Eserler bir katalogda bir araya getirilmiştir ve kült çerçevesinde arkeolojik
ve stilistik açılardan incelenmektedir. Katalog beş bölüme ayrılmıştır: Birinci
kısımda müzedeki buluntu yerleri kesin bilinen eserler; ikinci kısımda ise müzedeki
buluntu yerleri bilinmeyen eserler incelenmektedir. Üçüncü kısımda müze
dışındaki eserler; dördüncü kısımda sikkeler ve beşinci kısımda ise kültle ilgili
olabilecek iki eser derlenmiştir. Lydia’da Hekate ile ilgili bugüne kadar
sadece iki yazıt (no. 6 ve 8) ele geçmiştir. Yazıtların dışında bölgede
üzerlerinde Hekateion betimli steller ve kabartmalar bulunmuştur. Yaklaşık
yirmi civarındaki bu buluntular bölgede Hekate’nin varlığını açık biçimde ortaya
koymaktadır. Eserlerin buluntu yerleri Philadelphia, Maionia, Satala,
Thyateira, Sardis, Kollyda ve Sidas’tır. Buluntu durumuna göre Philadelphia ve
Maionia’da yerel tapınaklar veya kült yerlerinin varlığından söz edilebilir.
Makalede incelenen eserler tanrıçanın Lydia’nın her yerinde değil de, daha çok
doğu bölgelerinde (Mysia Abbatis’in güneyi) yaygın tapınım gördüğüne işaret
etmektedir. Bu sonuç Lydia’nın doğu bölgelerinin Hekate kültünün yoğun olduğu
Phrygia bölgesi ile komşu olmasına ve oradan etkilenmesine bağlanmaktadır.
Lydia’nın Hellenleşmiş batı bölgesinde Hekate kültünün son derece sınırlı
belgelenmesi, doğu kesimlerde Hekate adıyla tapınım gören tanrıçanın, tıpkı
Phrygia’da olduğu gibi, kökende yerli bir Anadolu tanrıçasının Yunanlaşmış
şekli olduğunu da düşündürmektedir. Makalede tanıtılan tüm eserler olasılıkla
İ. S. 2. yüzyıla ait olmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2016 |
Submission Date | November 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 |