Bu çalışma, antik Amastris (modern Amasra) şehrinin sosyo-politik yapısını, yol altyapısı perspektifinden, özellikle de Aquila’nın yollarının inşası ve önemi üzerine odaklanarak incelemektedir. Kuzey Anadolu’nun zorlu Küre Dağları arazisinde yer alan Amastris, Paphlagonia’daki çeşitli iç ve kıyı topluluklarını birbirine bağlayan hayati bir denizcilik merkeziydi. Antik edebi metinlerin analizi, arkeolojik kanıtlar, coğrafi modelleme ve modern fotogrametriyi birleştiren çok disiplinli bir yaklaşım benimseyen bu makale, Amastris’ten yayılan birincil ve ikincil Roma yol ağını yeniden yapılandırmaktadır. Araştırma, bu yolların hem bölgesel bütünleşmeyi sağlamadaki hem de yerel özerkliği desteklerken imparatorluk yönetimini güçlendirmedeki çifte rolünü vurgulamaktadır. Temel bulgular, Aquila’nın yollarının yalnızca altyapısal projeler olmadığını, aynı zamanda özel yatırımları kamu yararıyla birleştiren stratejik girişimler olduğunu ortaya koymaktadır. Bu projeler, Roma eyalet yönetiminde bireysel girişimler ile devlet çıkarlarının karmaşık etkileşimini yansıtmaktadır. Ayrıca, çalışma Amastris’teki yol inşaatının daha geniş kültürel ve ekonomik etkilerini inceleyerek, bağlantısallığın kent kimliğini, sosyal bütünleşmeyi ve toprak bütünlüğünü nasıl şekillendirdiğini göstermektedir. Makale, Aquila’nın yol yapım girişimlerinin, Amastris’in Roma İmparatorluğu içindeki stratejik önemi ve işlevselliğini sürdürmede hayati bir rol oynadığını savunmaktadır. Yerel ve imparatorluk önceliklerinin dinamik ilişkisini inceleyen bu çalışma, altyapının antik Anadolu’da yönetim, ekonomik kalkınma ve bölgesel entegrasyonun bir bağlantı noktası olarak nasıl işlev gördüğüne dair öngörüler sunmaktadır.
21BSS043
This study examines the socio-political landscape of the ancient city of Amastris (modern Amasra) through the lens of its road infrastructure, with a particular focus on the construction and significance of Aquila’s roads. Situated in the challenging terrain of northern Anatolia’s Küre Mountains, Amastris served as a vital maritime hub, linking diverse inland and coastal communities within Paphlagonia. Employing a multidisciplinary approach that integrates ancient literary analysis, archaeological evidence, geospatial modeling, and modern photogrammetry, this paper reconstructs the network of primary and secondary Roman roads emanating from Amastris. The research highlights the dual role of these roads in fostering territorial coherence and enhancing regional connectivity, supporting both local autonomy and imperial governance. Key findings demonstrate that Aquila’s roads were not merely infrastructural projects but strategic undertakings that blended private investment with public utility. These projects reflect the intricate interplay between individual agency and state interests in Roman provincial administration. Furthermore, the study explores the broader cultural and economic impacts of road construction on Amastris, illustrating how connectivity shaped civic identity, social integration, and territorial integrity. The paper concludes that Aquila’s road-building initiatives were instrumental in sustaining Amastris’s strategic significance and functionality within the Roman Empire. By examining the dynamic relationship between local and imperial priorities, this study offers insights into how infrastructure functioned as a nexus of governance, economic development, and regional integration in ancient Anatolia.
21BSS043
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Greek and Roman Period Archeology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Project Number | 21BSS043 |
| Publication Date | May 11, 2025 |
| Submission Date | November 23, 2024 |
| Acceptance Date | December 23, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 |