In this research 65 families were surveyed in Keçiören Şefkat District Socioeconomic situations and purchase and consumption of milk and products of families having different income levels were investigated. Monthly average milk and milk products consumptions families living in Keçiören Şefkat District are calculated as 7.58 kg milk and yoghurt, 1.38 kg cheese, 0.29 kg butter. In addition, Per capita consumption of milk and products as 21.74 kg milk equivalent. It was determinated that, milk and milk products consumption will increase 4.16% when income increases 10%. It was concluded that, with the increasing of income levels of families, the share of expenditure for food reduced and the share of expenditures of education and clothing increased. The most out standing criteria of consumers purchase of dairy products are freshness and price.
Bu çalışmada Keçiören Şefkat Mahallesinde 65 aile üzerinde anket çalışması yapılmıştır. Böylece farklı gelir düzeylerindeki ailelerin sosyo-ekonomik durumları, süt ve süt ürünleri alım ve tüketim davranışları incelenmiştir. Keçiören Şefkat mahallesinde fert başına ortalama süt ve süt ürünleri tüketimi; 7.58 kg/ay süt ve yoğurt, 1.38 kg/ay peynir, 0.29 kg/ay tereyağı olarak belirlenmiştir. Ayrıca fert başına süt ve süt ürünleri tüketimi ayda ortalama 21.74 kg süt eşdeğeri kadardır. Hesaplanan gelir elastikiyeti sonucu, gelirin %10 artması karşısında süt ve süt ürünleri tüketiminin %4.16 oranında artış göstereceği tespit edilmiştir. İncelenen ailelerin gelir seviyesi arttıkça gıda harcamalarına ayrılan payın azaldığı, eğitime ve giyime ayrılan payın arttığı görülmüştür. Tüketicilerin süt ve süt ürünlerini satın alırken en fazla tazelik ve fiyat kriterlerine dikkat ettikleri saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 24 Issue: 1 |