This study has been planned to examine the effect of nutrition being carried out in the elementary schools on the 43 girls and 67 boys totally 110 students who attend 5thclass. It has been indicated, according to the findings obtained from the results of the study, that, 68.,2% of the students have been always having breakfast before going to school, and 27.3% however occasionally (P<0.05). And, 45.7% of them have explained the reason of not having breakfast, as not to become late to go to school and the remaining 34.3% however as lack of appetite. It has been determined fact that 50.3% of the variety of foods which the students have brought with them have been specified in general by the instructors, and the remaining 28.4% however by the mother, sibling or by the elder sister (P<0.05). The foods and drinks being consumed by the students out of the time of nutrition were sesame ring, biscuit, fruit juice, candy and chocolate (P<0.05) and 45.5% of them have been consuming the same sometimes, and the remaining 44.5% however all the time.
Bu araştırma, ilkokul 5. sınıfa giden 43 kız 67 erkek olmak üzere 110 öğrencinin, ilkokullarda uygulanan beslenme saatinin öğrencilerin beslenme durumlarına etkisini incelemek amacıyla planlanmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin okula gitmeden önce %68.2’sinin her zaman kahvaltı yaptığı %27.3’ünün ara sıra yaptığı belirlenmiştir (P<0.05). Kahvaltı yapmama nedeni olarak %45.7’si okula geç kalmamak, %34.3’ü iştahı olmadığı için kahvaltı yapmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin beslenme saatinde getirdikleri yiyecekleri, genellikle %50.3’üne öğretmenlerin, %28.4’üne ise anne, kardeş ve ablanın belirlediği saptanmıştır (P<0.05). Öğrencilerin beslenme saati dışında yiyecek ve içecekleri, %45.5’i bazen tükettiği %44.5’inin her zaman tükettiği (P<0.05) ve tüketilen yiyeceklerin simit, bisküvi, meyve suyu, şeker ve çikolata olduğu belirlenmiştir (P<0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 24 Issue: 5 |