It can be stated that the ahl al-hadith was criticized especially by the ahl al-kalam and the ahl al-ray in the early period, and then by some orientalist and Muslim researchers in the modern period, for ignoring the hadith matn or not developing a method of criticism for the matn while determining the authenticity of a hadith. The criticisms made are that the classical usul al-hadith is actually a sanad method and that the hadith matns are not criticized in the sense of reasoning. However, there are also approaches that the ahl al-hadith criticizes the hadith matns as much as their isnads. In this sense, it can be said that there are two approaches. The first one presents the existence of specific areas regarding the matn of hadiths in the usul al-hadith as matn criticism, while the other defends the understanding that the ahl al-hadith critics carried out the matn criticism of hadiths under the isnad criticism. In this study, some criticisms have been made to the claims about whether the classical hadith method has the matn criticism, but it is also stated that the hadith matn is not open to any rational criticism or inference due to the epistemology of the usul al-hadith created by the ahl al-hadith critics. It is also stated that a contrary claim may mean that the ahl al-hadith has a paradigm within its paradigm.
Matn Criticism Reason Ahl al-hadith Usul al-Hadith Religious Knowledge
Ehl-i hadisin henüz erken dönemde özellikle kelam ehli ve ehl-i rey tarafından, ardından modern dönemde kimi oryantalist ve Müslüman araştırmacılar tarafından, bir hadisin sıhhatini tespiti aşamasında hadis metnini göz ardı ettiği ya da metne dair bir tenkit usulü geliştirmediği konusunda eleştirilere maruz kaldığı ifade edilebilir. Yöneltilen eleştiriler klasik hadis usulünün aslında bir sened usulü olduğu ve hadis metinlerinin özellikle bir akıl yürütme anlamında tenkide uğramadığı yönünde olmuştur. Bununla beraber bu eleştirilere karşılık ehl-i hadisin, hadislerin senetleri kadar metinlerini de tenkide tabi tuttuğunu ifade eden yaklaşımlar da vardır. Bu anlamda öne çıkan iki anlayışın olduğu söylenebilir. Bunlardan ilki, hadis usulünde hadislerin metnine dair hususi alanların varlığını metin tenkidi olarak sunmakta diğeri ise ehl-i hadis münekkitlerinin hadislerin metin tenkidini sened tenkidi altında gerçekleştirmiş olduğu anlayışını savunmaktadır. Bu çalışmada, klasik hadis usulünün metin tenkidine sahip olup olmadığına dair ortaya konan tezlere birtakım eleştiriler getirilmiş fakat bununla beraber, ehl-i hadis münekkitleri tarafından oluşturulan hadis usulünün, sahip olduğu epistemoloji nedeniyle, hadis metninin herhangi akli bir tenkide ya da çıkarıma açık olmadığı ifade edilmiştir. Ayrıca aksi bir iddianın ehl-i hadisin kendi paradigması içerisinde bir paradoksa sahip olduğu anlamına gelebileceği de belirtilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20 |