Moral identity, as a dimension of moral personality, can be defined as a set of cognitive and psychological structures that underlie moral action and lead the individual to exhibit moral behaviors with intrinsic motivation. Moral integrity, on the other hand, can be defined as the ability to act in a principled manner when individuals find themselves in situations where their individual moral principles and interests are in conflict. In this context, a person is defined as a person of moral integrity if they can demonstrate principled behavior despite having an interest. The purpose of this research is to investigate the relationship between the moral identities and moral integrity of students enrolled in the Faculty of Theology. The study employs a quantitative research design and is conducted in accordance with the relational survey model. The study group comprises students attending the Faculty of Theology at Gümüşhane University during the 2023-2024 academic year. The personal information form devised by the researcher and the Moral Integrity Scale, which was adapted into Turkish by Okan and Ekşi (2020), along with the Moral Identity Scale developed by Kürüm and Ekşi (2022), were employed as the instruments for data collection. The findings of the research indicated that the mean scores of moral identity and moral integrity for the theology students were at a high level. The results indicated a positive and moderate relationship between moral identity and moral integrity, and it was concluded that moral identity was a significant predictor of moral integrity. Considering the findings, it is recommended that character education be incorporated into the curricula of theological faculties on a systematic basis.
Religious Education Moral Education Theology Moral Identity Moral Integrity
Ahlaki kişiliğin bir boyutu olarak ahlaki kimlik, ahlaki eylemin temelinde yer alan ve içsel motivasyon ile kişiyi ahlaklı davranışlar sergilemeye sevk eden bilişsel ve psikolojik yapı bütünüdür. Ahlaki bütünlük ise, insanların bireysel ahlaki ilkeleri ve çıkarları arasında kaldığında ilkeli davranabilme becerisi olarak tanımlanmaktadır. Buna göre bir kişi eğer çıkarı söz konusu olduğu halde, ilkeli davranış sergileyebiliyorsa o kişi ahlaki bütünlüğe sahip bir kişi olarak değerlendirilebilmektedir. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin ahlaki kimlikleri ile ahlaki bütünlükleri arasındaki ilişkiyi araştırmayı hedefleyen bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiş nicel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile Kürüm ve Ekşi (2022) tarafından geliştirilen Ahlaki Kimlik Ölçeği, Okan ve Ekşi (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan Ahlaki Bütünlük Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ilahiyat öğrencilerinin ahlaki kimlik ve ahlaki bütünlük puan ortalamalarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ahlaki kimlik ile ahlaki bütünlük arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğunu belirlenmiş ve ahlaki kimliğin ahlaki bütünlüğün anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ilahiyat fakültelerinde karakter eğitimine sistematik bir şekilde yer verilmesi önerilmektedir.
Din Eğitimi Ahlak Eğitimi İlahiyat Ahlaki Kimlik Ahlaki Bütünlük
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 27 |