Social media has not
only created a remarkable improvement in the communication field development
but also makes it easy to reach the companies’ targeted consumers in the
marketing field. Especially the interaction between Web 2.0 and social media
makes it possible reciprocal communication. In this work, social media
advertisement is the main focus. The study has been done on Instagram ads,
which is one of the social media applications. The purpose of the research is
to determine whether social media ads are perceived differently for different
consumer group. This descriptive study has used primary data collected by a
survey from Instagram. The survey has been created via Google Documents.
Snowball sampling, one of the non-random methods, is used in the research.
There are 410 Instagram users are reached via the application. The obtained
data from the survey are analysed by factor analysis and discriminant analysis.
According to the findings, users who have spent more than 2 hours per day in
the Instagram occurs that they are influenced by the Instagram advertisements.
Sosyal medya sadece iletişim alanında dikkat
çekici bir gelişme yaratmamış aynı zamanda pazarlama alanında da işletmelerin
hedef tüketici kitlesine ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Özellikle Web 2.0 ile
sosyal medya karşılıklı iletişimi mümkün hale getirmiştir. Bu çalışmada sosyal
medya reklamları ele alınmıştır. Sosyal medya uygulamalarından biri olan
Instagram reklamlarına yönelik bir araştırma yapılmıştır. Araştırmanın amacı,
sosyal medya reklamlarının farklı tüketici grupları için farklı algılanıp
algılanmadığının belirlenmesidir. Tanımlayıcı nitelik taşıyan bu araştırmada,
birincil veriler kullanılmıştır. Veriler, anket yoluyla toplanmıştır. Anket,
Google Doküman kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırmada tesadüfi olmayan
örnekleme yöntemlerinden kartopu örneklemesi kullanılmıştır. Anketler Instagram
uygulaması üzerinden yayınlanarak toplam 410 kişiye ulaşılmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde faktör analizi ve ayırma analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda Instagramda günlük 2 saatten fazla zaman geçiren kullanıcıların
Instagram reklamlarının içeriğine önem verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Sosyal Medya Reklamları Sosyal Medya Pazarlaması Tüketici Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |