Son
yıllarda Türkiye’de kurulan üniversite sayısında gözlenen önemli artış,
dikkatleri, genç bireyleri profesyonel kariyerlerine hazırlamaya yardımcı
olmaktan sorumlu akademisyenler üzerinde yoğunlaştırmıştır. Fakülte yönetiminin
daimi desteğine ihtiyaç duyan üstün yetenekli akademisyenlerin görevlerinde
kalıcılıklarının sağlanması, yükseköğrenim kuruluşlarının uzunca bir süredir esas
hedefi haline gelmiştir. Bu bağlamda, akademisyenlerin örgütsel bağlılık, iş
tatmini ve işten ayrılma niyeti düzeylerini etkilemesi bakımından fakülte
üyeleri arasında örgütsel adaletin sağlanması başlıca sorunlardan biri olarak
gündeme gelmektedir. Örgütsel davranış bağlamında, bu çalışmanın asıl amacı;
örgütsel adaletin ve örgütsel bağlılığın, iş tatmini ve işten ayrılma niyeti
üzerindeki etkilerini bir vakıf üniversitesinde görevli 235 akademisyenden
oluşan bir örneklem üzerinde incelemektir. Bu çalışma, akademik personelin
örgütsel adalet algılarının artması durumunda örgütsel bağlılık ve iş tatmini
düzeylerinin artarken işten ayrılma düzeylerinin ise azaldığını ortaya
çıkarmaktadır. Bu çalışma sonucunda elde edilen veriler, SPSS 25 paket programı
ile analiz edilmiştir. Bu çalışma kapsamında frekans, korelasyon ve regresyon
analizlerini kapsayan nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmış olup;
çalışmada kullanılan ölçeklerin güvenilirliği, Cronbach alfa güvenilirlik
katsayıları ile doğrulanmıştır. Bu çalışma ile örgütsel adaletin; örgütsel
bağlılık, iş tatmini ve işten ayrılma gibi çalışanların esenliğinin önemli
göstergesi olan temel örgütsel davranışlar üzerinden akademik personelin
görevlerinde kalıcı olma oranına nasıl doğrudan etki ettiğine yönelik ayrıntılı
bir kavrayış sağlanması amaçlanmaktadır.
Örgütsel Adalet Örgütsel Bağlılık İş Tatmini İşten Ayrılma Niyeti Akademik Personel
Over the last couple of decades, surge in the
number of universities established in Turkey has become significant which leads
to increased attention to the faculty members responsible for helping young
individuals prepare for their professional career. The retention of high-skilled
academic staff seeking continual and frequent support from the faculty
management has long been a central objective of the institutions involved in
higher education system. Within this respect, facilitating organizational
justice among faculty members appears to be one of the prime issues due to its
impact on their levels of organizational commitment, job satisfaction and
turnover intention. From an organizational behavioral context, the major
purpose of this study is to examine the effects of organizational justice and
organizational commitment on job satisfaction and turnover intention in a
sample consist of 235 academicians of a foundation university. The study
reveals that the levels of organizational commitment and job satisfaction of
the academic staff may increase while the level of turnover intention may
decrease when their perception on organizational justice increases. Data
obtained from this study were analyzed by SPSS 25 package software. The
quantitative research methods including frequency, correlation and regression
analyses were utilized and the reliability of the scales was validated through
Cronbach's alpha reliability coefficients in this study. The study aims to
provide an extensive understanding on how organizational justice directly
impacts retention rates of the academic staff through essential organizational
behaviors such as organizational commitment, job satisfaction and turnover
intention which are critical indications of employee well-being.
Organizational Justice Organizational Commitment Job Satisfaction Turnover Intention Academic Staff
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3 |