Research Article
BibTex RIS Cite

The effect of education over notable families’ consumption preferences: A case of Manisa

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 147 - 158, 15.06.2020
https://doi.org/10.30855/gjeb.2020.6.2.004

Abstract

In this study, the differentiation of consumption preferences of Manisa notables according to their educational status is examined. Consuming and performing self through consumed products is one of the most basic behavioral patterns of the era. In other words, consumption has a symbolic value in determining class positions in society. To be distinguished, it is necessary to adopt an elite lifestyle and show this elite life style to the others and to those who share the same class positions. At this point, consumption behavior is quite useful for individuals. What role do individuals' consumption preferences have for reflecting this status position for a group that already has status? At this point which products will be consumed is the determiner. Education is an important determinant especially for families who want to maintain their status. In this study, the effect of education level of notable families on consumption preferences is examined. Significant differences are observed between two generations of Manisa notables in terms of education level. The effect of the status positions of these notable family generations at different educational backgrounds are examined and as a result, it is visible that such effect over consumption preferences does exist. Rising personal education levels is a status symbol for notable families. We have encountered results such as the fact that the difference of education levels between two generations of notable families also makes difference about their consumption preferences. These new findings confirm the idea that cultural capital is an important factor over consumption preferences.

References

  • Balkan, E. & Rutz, H. (2016). Sınıfın Yeniden Üretimi. İstanbul: H2O Kitap.
  • Bauman, Z. (2004). Work, Consumerism and The New Poor. New York: McGraw-Hill Education.
  • Bilgin, N. (2011). Eşya ve İnsan, İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1986). “The Forms of Capital”, in: Richardson, J. (ed.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (1989). Distinction a Social Critique of The Judgement of Taste. London: Routledge.
  • Bourdieu, P. and Wacquant, L. (2016). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik Hayatın Keşfi I. (Çev. Lale Aslan Özcan), Ankara: Dost Yayınevi.
  • Göker, E. (2010). Ekonomik İndirgemeci mi Dediniz?. In G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, & Ü. Tatlıcan (Ed.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi(1st.ed., pp. 277-303). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kıray, M. B. (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Mackay, H. (1997), Consumption and Everyday Life. London: Sage Press.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Todd, D. (2012). You Are What You Buy: Postmodern Consumerism and the Construction of Self. Hawaii: University of Hawai‘i at Hilo · Hawai‘i Community College.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Veblen, T. (2005). Conspicuous Consumption. New York: Penguin Books, Great Ideas, Penguin Group.
  • Warde, A. (1996). Consumption Matters: The Production and Experience of Consumption. Cambridge: Blackwell Publishers.
  • Warde, A. (2005). Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5 (2), 131-153.

Eşraf ailelerin tüketim tercihlerinde eğitimin etkisi: Manisa örneği

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 147 - 158, 15.06.2020
https://doi.org/10.30855/gjeb.2020.6.2.004

Abstract

Bu çalışmada Manisa eşrafının tüketim tercihlerinin eğitim durumlarına göre farklılaşması incelenmektedir. Tüketmek ve tüketilen ürünler üzerinden kendini göstermek çağın en temel davranış kalıplarından birisidir. Bir diğer deyişle toplum içinde sınıf konumlarını belirlemekte tüketim sembolik bir değer taşır. Seçkin olmak için seçkin bir hayat tarzı benimsemek gereklidir. Ortaya konulan bu seçkin hayat tarzını hem diğerlerine hem de aynı sınıf konumlarını paylaşan gruptakilere göstermek gereklidir. Bu noktada tüketim davranışı bireylerin en önemli yardımcısıdır. Tüketim tercihleri sahip olunan seçkinliği karşı tarafa aktarır. Peki zaten toplumsal bir statü konumuna sahip bir grup için bireylerin tüketim tercihleri bu statüyü yansıtmakta nasıl bir role sahiptir? Hangi ürünlerin neden tüketildiği bu nokta da oldukça önem kazanmaktadır. Özellikle statü konumunu devam ettirmek isteyen aileler için eğitim önemli bir belirleyicidir. Bu çalışmada eşraf ailelerin almış oldukları eğitimin tüketim tercihlerine etkisi incelenmiştir. Manisa eşrafından olarak bilinen aileler ile görüşmeler yapılırken iki kuşak arasında eğitim seviyesi açısından anlamlı farklar gözlenmiştir. Bu farkın ortaya çıkmasında eşraf ailelerinin statü konumunun etkisi irdelenmiştir. Eğitim seviyelerini yükseltmek eşraf aileler için bir statü göstergesidir. Ayrıca eşraf ailelerinin iki kuşağı arasında gözlenen eğitim seviyesi farkının tüketim tercihlerine yansıdığı gözlenmiş olup, bu bulgu da kültürel sermayenin tüketim tercihlerindeki önemini bir kez daha teyit eder nitelikte çıkmıştır.

References

  • Balkan, E. & Rutz, H. (2016). Sınıfın Yeniden Üretimi. İstanbul: H2O Kitap.
  • Bauman, Z. (2004). Work, Consumerism and The New Poor. New York: McGraw-Hill Education.
  • Bilgin, N. (2011). Eşya ve İnsan, İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1986). “The Forms of Capital”, in: Richardson, J. (ed.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (1989). Distinction a Social Critique of The Judgement of Taste. London: Routledge.
  • Bourdieu, P. and Wacquant, L. (2016). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik Hayatın Keşfi I. (Çev. Lale Aslan Özcan), Ankara: Dost Yayınevi.
  • Göker, E. (2010). Ekonomik İndirgemeci mi Dediniz?. In G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, & Ü. Tatlıcan (Ed.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi(1st.ed., pp. 277-303). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kıray, M. B. (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Mackay, H. (1997), Consumption and Everyday Life. London: Sage Press.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Todd, D. (2012). You Are What You Buy: Postmodern Consumerism and the Construction of Self. Hawaii: University of Hawai‘i at Hilo · Hawai‘i Community College.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Veblen, T. (2005). Conspicuous Consumption. New York: Penguin Books, Great Ideas, Penguin Group.
  • Warde, A. (1996). Consumption Matters: The Production and Experience of Consumption. Cambridge: Blackwell Publishers.
  • Warde, A. (2005). Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5 (2), 131-153.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Günce Demir 0000-0001-7747-6769

Publication Date June 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Demir, G. (2020). Eşraf ailelerin tüketim tercihlerinde eğitimin etkisi: Manisa örneği. Gazi İktisat Ve İşletme Dergisi, 6(2), 147-158. https://doi.org/10.30855/gjeb.2020.6.2.004
22273
Gazi İktisat ve İşletme Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.