The adaptation of machine learning techniques to educational technologies is becoming widespread. Academic achievement improvement and prediction studies are among them. The use of machine learning in education has significant potential to better understand students' individual needs and learning styles, to make educational systems more efficient and to increase student achievement. Based on these potentials, this study examines the prediction or classification of students' academic achievement and surveys the leading models, methods and tools in the literature. The studies conducted in the last 15 years in the literature were downloaded from different databases and analyzed and examined in all dimensions. Findings in terms of algorithms, feature selection techniques, analysis tools and measurement metrics used in the studies are obtained and presented with statistical information. In particular, algorithms such as Artificial Neural Networks, Logistic Regression, Multilayer Perceptrons, Random Forest and K-Nearest Neighbor have been observed to achieve high success rates. The most frequently used feature selection technique in the literature is Information Gain (IG), while the most frequently used classification algorithm is Naive Bayes. The analysis of the 10 most successful models is presented along with feature selection techniques and classification algorithms. The main factors affecting student performance are parents' level of education, the quality of the student's previous education, and family income level. This study provides a comprehensive analysis to the literature and can be considered as a starting point for future research.
Makine öğrenmesi tekniklerinin eğitim teknolojilerine uyarlanması yaygın hale gelmektedir. Akademik başarı iyileştirme ve öngörü çalışmaları da bunların arasında yer almaktadır. Makine öğrenmesinin eğitimde kullanımı, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını ve öğrenme stillerini daha iyi anlamak, eğitim sistemlerini daha verimli hale getirmek ve öğrenci başarısını artırmak için önemli bir potansiyele sahiptir. Bu potansiyellerden yola çıkarak bu çalışmada öğrencilerin akademik başarılarının önceden tahmin edilmesi veya sınıflandırılması incelenmiş, literatürdeki önde gelen modeller, yöntemler ve araçlar araştırılmıştır. Literatürde son 15 yılda gerçekleştirilen çalışmalar farklı veri tabanlarından indirilerek analiz edilmiş ve tüm boyutlarıyla irdelenmiştir. Çalışmalarda kullanılan algoritmalar, öznitelik seçim teknikleri, analiz araçları ve ölçüm metrikleri bakımından bulgular elde edilmiş ve istatistiki bilgilerle sunulmuştur. Özellikle, Yapay Sinir Ağları, Lojistik Regresyon, Çok Katmalı Algılayıcılar, Rastgele Orman ve K-En Yakın Komşu gibi algoritmaların yüksek başarı oranları elde ettiği gözlemlenmiştir. Literatürde en sık kullanılan öznitelik seçim tekniği Bilgi Kazancı (Information Gain-IG) olurken, en sık kullanılan sınıflandırma algoritması Naive Bayes olarak belirlenmiştir. En başarılı 10 modelin analizi, öznitelik seçim teknikleri ve sınıflandırma algoritmalarıyla birlikte sunulmuştur. Öğrenci performansını etkileyen temel faktörler arasında ebeveynlerin eğitim düzeyleri, öğrencinin daha önce aldığı eğitim kalitesi ve ailenin gelir düzeyi öne çıkmaktadır. Bu çalışma, literatüre kapsamlı bir analiz sunmakta olup, gelecek araştırmalar için bir başlangıç noktası olarak değerlendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | April 21, 2024 |
Acceptance Date | October 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |