BibTex RIS Cite
Year 2006, Volume: 1 Issue: 2, 76 - 101, 01.06.2006

Abstract

The purpose of this study is to provide a clear picture of how primary teachers evaluate the performance appraisal method used for teachers in terms of related dimensions and to argue for an improved model of teacher appraisal. The population of the study was composed of teachers (N= 46) attending to working at primary schools in BalikesirBigadic district in 2003-2004 academic year. In this research a survey is applied to the teachers in order to determine teachers’ perceptions about performance appraisal. In this research are used a combination of documentary analysis, participant observation, interviews with primary school teachers and Likert style format questionnaire (a fivepoint scale). The findings indicate that the teachers were not properly briefed about the purpose of the scheme and also the teachers’ lack of trust in the appraisal process. Most of teachers’ concerns dwelt on the purpose and implementation of appraisal. There are some research limitations that owing to the relatively small number of research participants, the findings might not be entirely representative of opinions of primary school teachers throughout Turkey as a whole. Originality of this research is a dearth of research-based on teacher appraisal in Turkey and this paper offers guidance for future practice and policy to Education Ministry

References

  • Açıkalın, A. (2002), İnsan Kaynağının Geliştirilmesi, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Aldemir, C., Ataol, A., Budak, G., (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, 4. Baskı, Şafak Matbacılık, İzmir.
  • Ataay, D.İ.(1977),“İş Değerlendirmede Çağdaş Gelişmeler”, ÖDTÜ Gelişme Dergisi, 17.
  • Brown, A., (2005),“Implementing Performance Management İn England’s Primary Schools”, International Journal of Productivity and Performance Management Vol. 54-5/6:468-481.
  • Cem, C. (1997), “İşgörenin Değerlendirilmesi”, Sevk ve İdare Dergisi, 107.
  • Cemaloğlu, N. (2002), “Öğretmen Performansının Artırılmasında Okul Yöneticisinin Rolü” Milli Eğitim Dergisi,153-154. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153154/cemaloglu.htm
  • Erdem, A. R, (2006) “Öğretimin Denetiminde Yeni Bakış Açısı: “Sürekli Geliştirme” Temeline Dayalı Öğretimin Denetimi” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16. http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makale_goster.aspx?id=56
  • Karip, E., Eroğlu, E., Erden, D. (2002), “Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı Okulda Performans Yönetimi Modeli” (Taslak), MEB Yayınları, Ankara.
  • Odhiambo, O. G. (2005), “Teacher Appraisal: The Experiences Of Kenyan Secondary School Teachers”, Journal of Educational Administration, 43/ 4:402-416.
  • Özdoğan, H.(2002), Müfredat Laboratuvar Okullarında (MLO)Pilot Uygulaması YapılanÇalışmalar, http://erzurum.meb.gov.tr/proje/MLO/PilotUygulamaCalismalari.doc
  • Yalçın, S. (1985), Personel Yönetimi, Đstanbul Üniversitesi Yayınları, 3354, Đstanbul.
  • Yalçınkaya, M. (2002) “Yeni Öğretmen ve Teftiş” Milli Eğitim Dergisi: 153- 154, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/yalcinkaya.htm
  • Yüksel, Ö., (1997) Đnsan Kaynakları Yönetimi, ĐĐBF Yayınları, Ankara.

Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği)

Year 2006, Volume: 1 Issue: 2, 76 - 101, 01.06.2006

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin performans değerlendirmesinin amacı, süreci ile ilgili düşüncelerini ortaya koymak ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda da öğretmen performans değerlendirmesini geliştirmeye yönelik öneriler sunmaktır. Araştırmanın örneklemini 2003–2004 eğitim-öğretim yılında Balıkesir- Bigadiç ilçesine bağlı ilköğretim okullarında görev yapan toplam 46 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada öğretmenlerin performans değerlendirmeye ilişkin düşüncelerini belirlemek için bir anket uygulanmıştır. Araştırmada belge analizi, çalışmaya katılanların gözlemleri ve ilköğretim öğretmenleriyle görüşme ve Likert tipi anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular öğretmenlerin performans değerlendirmenin amaçları konusunda kararsız olduğunu ve değerlendirme sürecine güvenmediğini göstermektedir. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin en fazla endişe ettiği konu değerlendirmenin amacı ve uygulaması ile ilgilidir. Bu araştırmanın sınırlılıkları ise araştırmaya katılanların sayısının az olması ve bulguların tüm Türkiye’deki ilköğretim öğretmenlerinin düşüncelerini yansıtmamasıdır. Araştırmanın önemi Türkiye’de öğretmen performans değerlendirmesiyle ilgili araştırmaların olmaması ve bu çalışmanın Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen performans değerlendirme konusunda gelecekteki uygulamalarına ve kurallarına öneriler sunmasıdır.

References

  • Açıkalın, A. (2002), İnsan Kaynağının Geliştirilmesi, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Aldemir, C., Ataol, A., Budak, G., (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, 4. Baskı, Şafak Matbacılık, İzmir.
  • Ataay, D.İ.(1977),“İş Değerlendirmede Çağdaş Gelişmeler”, ÖDTÜ Gelişme Dergisi, 17.
  • Brown, A., (2005),“Implementing Performance Management İn England’s Primary Schools”, International Journal of Productivity and Performance Management Vol. 54-5/6:468-481.
  • Cem, C. (1997), “İşgörenin Değerlendirilmesi”, Sevk ve İdare Dergisi, 107.
  • Cemaloğlu, N. (2002), “Öğretmen Performansının Artırılmasında Okul Yöneticisinin Rolü” Milli Eğitim Dergisi,153-154. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153154/cemaloglu.htm
  • Erdem, A. R, (2006) “Öğretimin Denetiminde Yeni Bakış Açısı: “Sürekli Geliştirme” Temeline Dayalı Öğretimin Denetimi” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16. http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makale_goster.aspx?id=56
  • Karip, E., Eroğlu, E., Erden, D. (2002), “Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı Okulda Performans Yönetimi Modeli” (Taslak), MEB Yayınları, Ankara.
  • Odhiambo, O. G. (2005), “Teacher Appraisal: The Experiences Of Kenyan Secondary School Teachers”, Journal of Educational Administration, 43/ 4:402-416.
  • Özdoğan, H.(2002), Müfredat Laboratuvar Okullarında (MLO)Pilot Uygulaması YapılanÇalışmalar, http://erzurum.meb.gov.tr/proje/MLO/PilotUygulamaCalismalari.doc
  • Yalçın, S. (1985), Personel Yönetimi, Đstanbul Üniversitesi Yayınları, 3354, Đstanbul.
  • Yalçınkaya, M. (2002) “Yeni Öğretmen ve Teftiş” Milli Eğitim Dergisi: 153- 154, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/yalcinkaya.htm
  • Yüksel, Ö., (1997) Đnsan Kaynakları Yönetimi, ĐĐBF Yayınları, Ankara.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fisun Akşit

Publication Date June 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Akşit, F. (2006). Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 76-101.
AMA Akşit F. Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği). JSSR. June 2006;1(2):76-101.
Chicago Akşit, Fisun. “Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1, no. 2 (June 2006): 76-101.
EndNote Akşit F (June 1, 2006) Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1 2 76–101.
IEEE F. Akşit, “Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği)”, JSSR, vol. 1, no. 2, pp. 76–101, 2006.
ISNAD Akşit, Fisun. “Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1/2 (June 2006), 76-101.
JAMA Akşit F. Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği). JSSR. 2006;1:76–101.
MLA Akşit, Fisun. “Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 1, no. 2, 2006, pp. 76-101.
Vancouver Akşit F. Performans Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bigadiç İlköğretim Öğretmenleri Örneği). JSSR. 2006;1(2):76-101.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.