BibTex RIS Cite
Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 47 - 68, 01.06.2010

Abstract

In the process of globalization and information society’s competitive environment, effective business management depends not just on receiving necessary information, but at same time providing applicable and valuable information through development of business. Receiving knowledge and necessity to exploit knowledge are critical issues especially for developing countries’ enterprises. In this context, just getting popular aspects of western-oriented management concepts and not internalizing its contents is a factor which increase cost and decrease effectivity of businesses. In this study, main aim is to emphasize to R&D activities and Kaizen samples which are effective practice tool placing around “the implementation management” concept

References

  • Alavi, M., Leidner, D. E. (2001), “Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”, MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1, pp. 107-136.
  • Barutçugil, İ., (1981), Teknolojik Yenilik ve Araştırma-Geliştirme Yönetimi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları.
  • Bhatt, G. D. (2000), “Organizing knowledge in the knowledge development cycle”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 1, pp. 15-26.
  • Çankaya, M. (2004), “AR-GE Harcamalarına Yönelik 5228 Sayılı Yasayla Getirilen Teşvikler”, Yaklaşım, Sayı:142.
  • Davenport, T., L. Prusak. (2001), İş Dünyasında Bilgi Yönetimi, 1. Basım, Çev. Günhan Günay, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Dinçer Ö. (1999), İşletme Yönetimine Giriş, 4.bs., İstanbul: Beta Basım.
  • Dixon, N. (2000), “Common Knowledge: How Companies Thrive By Sharing What They Know”, Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • Doğanay, P. (2008), “Kaizen Sürekli İyileştirme ile Hastanelerde İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi”, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Y.L. T.
  • Drucker, P. (1992), “The New Society of Organizations”, Harvard Business Review, September-October.
  • Dura, C. (1990), “Bilgi Toplumu”, Ankara: Kültür Bakanlığı/1244.
  • Erdem, R., Kocabaş, İ. (2004), “Yönetimde Doğu Paradigması”, Manas Dergisi, , No:10, s.180.
  • Eren E. (1982), İşletmelerde Yenilik Politikası, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Yayını.
  • Goldman, J., Nagel R, Preiss, K (1994), Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer, Van Nostrand Reinhold, New York, NY
  • Görür A. (2006), “AR-GE Yönetimi ve KOBİ’lerde AR-GE Faaliyetleri” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze: Yüksek Teknoloji Enstitüsü Strateji Bilimi Anabilim Dalı.
  • Grant, R. M. (1996), “Toward a knowledge-based theory of the firm”, Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 10 (Winter Special Issue), pp. 109-122.
  • Huber, G. P. (1991), “Organizational learning: the contributing processes and the literatures”, Organization Science, Vol. 2, No. 1, pp. 88-115.
  • İnce, M., Oktay, E. (2006), “Bilginin Bir Stratejik Güç Olarak Önemi ve Örgütlerde Bilgi Yönetimi”, Konya: Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı 10 Yıl 9.
  • Kartal C. (1992), “İşletme Yönetiminde Teknolojik Gelişme ve Yenilik”, İstanbul Ü. İşletme Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi Yönetim ve Organizasyon ve İşletme Politikası Bilim Dalı Yayınlanmamış Y.L.T.
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, 9. Bası, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J. (1990). “Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications” Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, pp. 1-18.
  • Maltz, E., Kohli, A. K. (1996), “Market intelligence dissemination across functional boundaries”, Journal of Marketing Research, Vol. 33, No. 1, pp. 47- 61.
  • Mucuk, İ. (1987), “Modern İşletmecilik”. İstanbul: Der Yayınları.
  • Nonaka, I, Takeuchi, H (1995), The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY.
  • Özdemir, S., Sarıkaya, M., Ünlü O. (2009), “Bilgi Toplumunda Uygulama Problemi ve İş Dünyasında Uygulama Yönetimi”, Uluslar Arası 7. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Yalova, 960-971.
  • Özgenç, M. (1998), Türkiye’de AR-GE Çalışmaları ve AR-GE’nin Türkiye Ekonomisine Etkisi. Yayınlanmış Y.L.T. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye.
  • Öztürk, A. (1995), “Türkiye’deki AR-GE Faaliyetleri ve Bunların Sanayiye Yansıma Potansiyeli” Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Çalışma Raporu.
  • Quinn, J B, Anderson, P, Finkelstein, S, (1999), “Mesleki Zekânın Yönetimi”, Bilgi Yönetimi, İstanbul: MESS Yayını.
  • Robey, D, Boudreau, M, Rose, G. (2000), “Information technology and organizational learning: a review and assessment of research”, Accounting Management and Information Technologies, Vol. 10, No. 2, pp. 125-155.
  • Seçkin, C. (2007), “Mükemmelliğin Temel Kavramları ve ODÇ/CAF”, 8. Kamu Kalite Sempozyumu, Ankara, 23–24 Mayıs.
  • Seyyah, T. (2007), Büyük Ölçekli Şirketlerde Yapılan Ar-Ge Çalışmaları Ve Patent/Faydalı Model Korumasının Önemi. Yayınlanmamış Y.L.T. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Slater, S. F., Narver, J. C. (1995), “Market orientation and the learning organization”, Journal of Marketing, Vol. 59, No. 3, pp. 63-74.
  • Stewart, A.T. (1997), Entelektüel Sermaye Örgütlerin Yeni Zenginliği, İstanbul: MESS Yayınları.
  • Şimşek, M. (1996), “The First Step Kaizen”, Mühendis ve Makine Dergisi, c:37.
  • Tippins, M. J., Sohi, R. S. (2003), “IT competency and firm performance: is organizational learning a missing link”, Strategic Management Journal, Vol. 24, No. 8, pp. 745-761.
  • TÜBİTAK. (1997), “Kamu Araştırma-Geliştirme (AR-GE) Kuruluşları. Bilgi Derleme-Değerlendirme Çalışması”, TÜBİTAK BTP 97/02, Ankara.
  • Yalçıner U. (1995), Teknoloji Üretimi ve Patent Sistemi, Ankara: TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi.
  • Yetiş N. (1995),“İnsan Gücü Teknolojisi Rekabet Perspektifinde Stratejik Sanayi Politikalarının Çizimi ve Uygulanması” Ankara: II. Sanayi Şurası Raporu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Yıldırım G. (1987), “Türkiye’de Teknoloji Transferi” Ankara: Sanayi Kongresi Bildirgeleri, TMMOB Makine Mühendisleri Odası.
  • Zerenler M., Türker N., Şahin E., (2007), “Küresel Teknoloji, Araştırma – Geliştirme (AR-GE) ve Yenilik İlişkisi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17).
  • Ceva Kaizen ile 369Bin Euro Tasarruf Sağladı (2009) http://www.haberler.com/ceva-kaizen-ile-369-bin-euro-tasarruf-sagladi-haberi [Erişim: 04.04.2010]
  • Capital (2003), İyileştirme Operasyonu. http://www.capital.com.tr/haber.aspx?HBR_KOD=802 [Erişim: 02.04.2010]
  • Eti (2009), Japonlar ETİ’ ye 5’inci Kez Verimlilik Ödülü verdi. http://www.etietieti.com/bizden_basin.aspx?mainId=421 [Erişim: 02.04.2010]
  • Endüstri Mühendisliği Sitesi (2007), Kaizenin Mercedeste Uygulanması. enm.blogcu.com/kaizen-ve-bir...kaizenin-mercedeste.../2665179 [Erişim: 01.02.2010]

Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri

Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 47 - 68, 01.06.2010

Abstract

Küreselleşme sürecinde ve bilgi toplumunda rekabet ortamında etkili bir işletmecilik yapabilme, sadece gerekli bilgiyi elde etmekle yeterli olmamakta, değerli bilginin işletmenin gelişmesine yönelik uygulanabilir olmasını da kaçınılmaz yapmaktadır. Bilgiyi elde etme kadar, bilgiden yararlanma zarureti özellikle gelişmekte olan ülke işletmeleri için kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, batı kaynaklı yönetim kavramlarının sadece popüler yönlerini almak, fakat içeriğini içselleştirmemek işletmeler için maliyeti artıran ve verimi düşüren temel sorunların başında gelmektedir. Bu çalışmada temel hedef, “uygulama yönetimi” kavramı etrafında etkin uygulama araçları olarak işletmelerde ar-ge çalışmalarına ve kaizen örneklerine vurgu yapmaktır

References

  • Alavi, M., Leidner, D. E. (2001), “Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”, MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1, pp. 107-136.
  • Barutçugil, İ., (1981), Teknolojik Yenilik ve Araştırma-Geliştirme Yönetimi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları.
  • Bhatt, G. D. (2000), “Organizing knowledge in the knowledge development cycle”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 1, pp. 15-26.
  • Çankaya, M. (2004), “AR-GE Harcamalarına Yönelik 5228 Sayılı Yasayla Getirilen Teşvikler”, Yaklaşım, Sayı:142.
  • Davenport, T., L. Prusak. (2001), İş Dünyasında Bilgi Yönetimi, 1. Basım, Çev. Günhan Günay, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Dinçer Ö. (1999), İşletme Yönetimine Giriş, 4.bs., İstanbul: Beta Basım.
  • Dixon, N. (2000), “Common Knowledge: How Companies Thrive By Sharing What They Know”, Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • Doğanay, P. (2008), “Kaizen Sürekli İyileştirme ile Hastanelerde İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi”, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Y.L. T.
  • Drucker, P. (1992), “The New Society of Organizations”, Harvard Business Review, September-October.
  • Dura, C. (1990), “Bilgi Toplumu”, Ankara: Kültür Bakanlığı/1244.
  • Erdem, R., Kocabaş, İ. (2004), “Yönetimde Doğu Paradigması”, Manas Dergisi, , No:10, s.180.
  • Eren E. (1982), İşletmelerde Yenilik Politikası, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Yayını.
  • Goldman, J., Nagel R, Preiss, K (1994), Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer, Van Nostrand Reinhold, New York, NY
  • Görür A. (2006), “AR-GE Yönetimi ve KOBİ’lerde AR-GE Faaliyetleri” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze: Yüksek Teknoloji Enstitüsü Strateji Bilimi Anabilim Dalı.
  • Grant, R. M. (1996), “Toward a knowledge-based theory of the firm”, Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 10 (Winter Special Issue), pp. 109-122.
  • Huber, G. P. (1991), “Organizational learning: the contributing processes and the literatures”, Organization Science, Vol. 2, No. 1, pp. 88-115.
  • İnce, M., Oktay, E. (2006), “Bilginin Bir Stratejik Güç Olarak Önemi ve Örgütlerde Bilgi Yönetimi”, Konya: Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı 10 Yıl 9.
  • Kartal C. (1992), “İşletme Yönetiminde Teknolojik Gelişme ve Yenilik”, İstanbul Ü. İşletme Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi Yönetim ve Organizasyon ve İşletme Politikası Bilim Dalı Yayınlanmamış Y.L.T.
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, 9. Bası, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J. (1990). “Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications” Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, pp. 1-18.
  • Maltz, E., Kohli, A. K. (1996), “Market intelligence dissemination across functional boundaries”, Journal of Marketing Research, Vol. 33, No. 1, pp. 47- 61.
  • Mucuk, İ. (1987), “Modern İşletmecilik”. İstanbul: Der Yayınları.
  • Nonaka, I, Takeuchi, H (1995), The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY.
  • Özdemir, S., Sarıkaya, M., Ünlü O. (2009), “Bilgi Toplumunda Uygulama Problemi ve İş Dünyasında Uygulama Yönetimi”, Uluslar Arası 7. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Yalova, 960-971.
  • Özgenç, M. (1998), Türkiye’de AR-GE Çalışmaları ve AR-GE’nin Türkiye Ekonomisine Etkisi. Yayınlanmış Y.L.T. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye.
  • Öztürk, A. (1995), “Türkiye’deki AR-GE Faaliyetleri ve Bunların Sanayiye Yansıma Potansiyeli” Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Çalışma Raporu.
  • Quinn, J B, Anderson, P, Finkelstein, S, (1999), “Mesleki Zekânın Yönetimi”, Bilgi Yönetimi, İstanbul: MESS Yayını.
  • Robey, D, Boudreau, M, Rose, G. (2000), “Information technology and organizational learning: a review and assessment of research”, Accounting Management and Information Technologies, Vol. 10, No. 2, pp. 125-155.
  • Seçkin, C. (2007), “Mükemmelliğin Temel Kavramları ve ODÇ/CAF”, 8. Kamu Kalite Sempozyumu, Ankara, 23–24 Mayıs.
  • Seyyah, T. (2007), Büyük Ölçekli Şirketlerde Yapılan Ar-Ge Çalışmaları Ve Patent/Faydalı Model Korumasının Önemi. Yayınlanmamış Y.L.T. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Slater, S. F., Narver, J. C. (1995), “Market orientation and the learning organization”, Journal of Marketing, Vol. 59, No. 3, pp. 63-74.
  • Stewart, A.T. (1997), Entelektüel Sermaye Örgütlerin Yeni Zenginliği, İstanbul: MESS Yayınları.
  • Şimşek, M. (1996), “The First Step Kaizen”, Mühendis ve Makine Dergisi, c:37.
  • Tippins, M. J., Sohi, R. S. (2003), “IT competency and firm performance: is organizational learning a missing link”, Strategic Management Journal, Vol. 24, No. 8, pp. 745-761.
  • TÜBİTAK. (1997), “Kamu Araştırma-Geliştirme (AR-GE) Kuruluşları. Bilgi Derleme-Değerlendirme Çalışması”, TÜBİTAK BTP 97/02, Ankara.
  • Yalçıner U. (1995), Teknoloji Üretimi ve Patent Sistemi, Ankara: TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi.
  • Yetiş N. (1995),“İnsan Gücü Teknolojisi Rekabet Perspektifinde Stratejik Sanayi Politikalarının Çizimi ve Uygulanması” Ankara: II. Sanayi Şurası Raporu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Yıldırım G. (1987), “Türkiye’de Teknoloji Transferi” Ankara: Sanayi Kongresi Bildirgeleri, TMMOB Makine Mühendisleri Odası.
  • Zerenler M., Türker N., Şahin E., (2007), “Küresel Teknoloji, Araştırma – Geliştirme (AR-GE) ve Yenilik İlişkisi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17).
  • Ceva Kaizen ile 369Bin Euro Tasarruf Sağladı (2009) http://www.haberler.com/ceva-kaizen-ile-369-bin-euro-tasarruf-sagladi-haberi [Erişim: 04.04.2010]
  • Capital (2003), İyileştirme Operasyonu. http://www.capital.com.tr/haber.aspx?HBR_KOD=802 [Erişim: 02.04.2010]
  • Eti (2009), Japonlar ETİ’ ye 5’inci Kez Verimlilik Ödülü verdi. http://www.etietieti.com/bizden_basin.aspx?mainId=421 [Erişim: 02.04.2010]
  • Endüstri Mühendisliği Sitesi (2007), Kaizenin Mercedeste Uygulanması. enm.blogcu.com/kaizen-ve-bir...kaizenin-mercedeste.../2665179 [Erişim: 01.02.2010]
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selim Özdemir

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Özdemir, S. (2010). Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 47-68.
AMA Özdemir S. Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri. JSSR. June 2010;5(2):47-68.
Chicago Özdemir, Selim. “Etkin ‘Uygulama Yönetimi’ Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (June 2010): 47-68.
EndNote Özdemir S (June 1, 2010) Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5 2 47–68.
IEEE S. Özdemir, “Etkin ‘Uygulama Yönetimi’ Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri”, JSSR, vol. 5, no. 2, pp. 47–68, 2010.
ISNAD Özdemir, Selim. “Etkin ‘Uygulama Yönetimi’ Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5/2 (June 2010), 47-68.
JAMA Özdemir S. Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri. JSSR. 2010;5:47–68.
MLA Özdemir, Selim. “Etkin ‘Uygulama Yönetimi’ Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2010, pp. 47-68.
Vancouver Özdemir S. Etkin “Uygulama Yönetimi” Araçları Olarak İşletmelerde Ar-Ge Ve Kaizen Örnekleri. JSSR. 2010;5(2):47-68.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.