The most important agents of a developing society are teachers. Teaching profession which has always been known as a professional group which take on guiding-intentional duty from past to present has sometimes been the architecture of social structure and sometimes has been the keeper of the regime. The fact that most important profession has taken pedagogic education in pre-service is important fort he future. For that purpose, there has been carried out an assessment study in the context of sample analyzing pre-service teachers’beliefs upon the professional competency according to gender, university, department and type of teaching. Pre-Service Teachers’ Professional Competency Questionnaire developed by Dilci has been conducted to the pre-service teachers in the survey. 107 people including final year students studying in Cumhuriyet University and Kilis 7 Aralık University Faculties of Education have been chosen as random sample to this study. There have been asked the opinions of pre-service teachers studying in Turkish, Social Sciences and Classroom Teaching Departments of the aforementioned universities. According to the data acquired from the survey, it has been noticed that pre-service teachers’ professional competency perception does not differentiate according to their gender, universities and type of teaching; however it significantly differentiates according to pre-service teachers’ departments. This difference is in favor of Classroom Teaching among Classroom Teaching, Turkish and Social Sciences Teaching. Findings have been discussed in the light of the relevant literature
Gelişen toplumun en önemli değişim ajanı öğretmenlerdir. Toplumsal yaşama geçmişten günümüze her zaman bir yön verme amaçlı görev üstlenmiş meslek gurubu olarak bilinen öğretmenlik, kimi zaman rejimin bekçisi, kimi zaman toplumsal yapının mimarı olmuştur. Böylesine hassasiyet içeren bir mesleğin hizmet öncesi almış oldukları eğitimin önemli bir sacayağı olan pedagojik yetkinliği gelecek adına önem arz etmektedir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik inançlarını cinsiyet, üniversite, bölüm ve öğretim türü değişkenlerine göre inceleyerek örneklem bağlamında bir durum tespit çalışması yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarına, Dilci tarafından oluşturulan Öğretmen Adaylarının Mesleki Yeterlik Anketi uygulanmıştır. Araştırmaya Cumhuriyet Üniversitesi ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencilerinden oluşan 107 kişi seçkisiz örneklem olarak seçilmiştir. Adı geçen eğitim fakültelerinden Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dallarından öğretmen adaylarının görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen verilere göre; öğretmen adaylarının mesleki yeterlik algılarının cinsiyetlerine, üniversitelerine ve öğretim türüne göre farklılaşmadığı; bunun yanında öğretmen adaylarının bölümlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Bu farklılığın Sınıf Öğretmenliği ile Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği arasında, Sınıf Öğretmenliği lehine olduğu görülmektedir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.