The aim of this research is to improve the writing
skills of B2 level students learning Turkish as a foreign language using
WhatsApp which is an instant messaging application within the scope of mobile
assisted instruction. The activities organized within the scope of the course
were carried out via WhatsApp application, and instantly feedback was given to
students' speeches and assignments. The study was conducted for 4 weeks. This
study is grounded on exploratory sequential pattern of mixed research methods.
In the quantitative dimension of the study, quasi-experimental design was used.
The participants, who were selected through convenience sampling, were divided
into experimental (9 students) and control (7 students) groups. The opinions of
the students in the experimental group were taken at the end of the application
process. One Way Covariance Analysis was used to analyze the quantitative
results of the study. In the qualitative phase, content analysis on the
interviews with the students and frequency analysis of the participation
frequency of the students in WhatsApp speeches was conducted. As a result, it
was seen that showed statistically significant improvement writing skills of
experimental group. The qualitative analysis showed that the students' opinions
about the program were generally positive. Instant feedback given to the
messages and the collaborative learning environment in which students had the
opportunity to benefit from each other positively affected the writing skills
of the students
Bu araştırmanın amacı, yabancı
dil olarak Türkçe öğrenen B2 seviyesindeki öğrencilerin mobil destekli öğretim
kapsamında, anlık mesajlaşma uygulamalarından WhatsApp’ı kullanarak yazma
becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında düzenlenen etkinlikler, WhatsApp
uygulaması üzerinden yürütülmüş, öğrencilerin konuşmalarına ve ödevlerine
anında dönüt verilmiştir. Araştırma 4 hafta süre ile uygulanmıştır. Bu çalışma
karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desenle tasarlanmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel desen kullanılmış, uygun örnekleme
yöntemiyle seçilmiş 9 kişi deney, 7 kişi kontrol grubundan oluşan çalışma grubu
oluşturulmuştur. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin görüşleri
alınmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun analizi için Tek Faktörlü Kovaryans
Analizi kullanılmıştır. Nitel aşamada ise öğrencilerle yapılan görüşmeler
üzerine içerik analizi ve öğrencilerin WhatsApp konuşmalarına katılım
durumlarının frekans analizi yapılmıştır. Tek Faktörlü Kovaryans analizi
sonucunda deney grubunun yazma becerilerinin anlamlı düzeyde farklılaştığı
görülmüştür. Öğrencilerin programla ilgili görüşlerinin genel itibarıyla olumlu
olduğunu göstermiştir. Bu anlamda nitel analiz, nicel bulguları açıklamaktadır.
Araştırmanın sonucunda WhatsApp destekli yazma eğitimi uygulamasının, yazma
becerisi geliştirmede etkili bir yaklaşım olduğu neticesine ulaşılmıştır.
Mesajlara verilen anlık dönütler ve öğrencilerin birbirlerinden istifade
olanağı buldukları iş birlikli öğrenme ortamı öğrencilerin yazma becerilerini
olumlu yönde etkilemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 19, 2019 |
Acceptance Date | October 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.