The aim of this study is to design an emotion-based system for the basic skills of the fifth-grade English course in online learning environments. The Design-Based Research (DBR) method was employed for designing this environment. Literature review, observation form, rubric, and semi-structured interview form were used as data collection tools in the DBR process. As a result of the research, an environment design framework was proposed that includes solutions to the problems, cognitive deficiencies, emotion analysis, and affective problems encountered by fifth-grade middle school students in developing basic skills in foreign language learning. In this design, emotion analysis, which is one of the sub-units of artificial intelligence, was integrated into the content presented to the students and the activities for basic skills. Within the scope of the research, activities targeting four fundamental skills for language learning were presented. Consequently, an emotion-based environment was created in which fifth-grade students can develop these basic language skills, reading, writing, speaking, and listening.
Trabzon University Social and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Committee, 30.01.2023, Nu: E-81614018-000-2300008756.
Bu araştırmanın amacı, çevrimiçi öğrenme ortamlarında ortaokul beşinci sınıf İngilizce dersinin temel becerilerine yönelik duygu temelli bir sistemin tasarlanmasıdır. Bu ortamın tasarımı için Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılmıştır. TTA sürecinde veri toplama araçları olarak literatür taraması, gözlem formu, dereceli puanlama anahtarı ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları temel becerileri geliştirmede yaşanan sorunlar, bilişsel eksiklikler, duygu analizi ve duyuşsal sorunlarına çözüm içeren bir ortam tasarımı çerçevesi önerilmiştir. Tasarımda öğrencilere sunulan içeriklerde ve temel becerilere yönelik etkinliklerde yapay zekâ alt birimlerinden olan duygu analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında dil öğrenmeye yönelik dört temel beceri üzerine etkinlikler sunulmuştur. Araştırma sonucunda, beşinci sınıf öğrencilerinin okuma, yazma, konuşma ve dinleme gibi dört temel dil becerisini geliştirebilecekleri duygu temelli bir ortam oluşturulmuştur.
Trabzon Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu, 30.01.2023, Sayı: E-81614018-000-2300008756
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Instructional Technologies |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | August 8, 2024 |
| Acceptance Date | November 21, 2024 |
| Early Pub Date | July 6, 2025 |
| Publication Date | July 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |