Bireylerin sosyal hayatları içinde kurmuş oldukları ilişkilerin
kalitelerini belirleyen içsel ve dışsal süreçler bulunmaktadır. Bireyleri
etkileyen en önemli faktörlerden ikisi algıladıkları sosyal destek ve sosyal
yeterlik düzeyleridir. Bireyler günlük hayatında yaşamış oldukları yaşantısal
zorluklar ile mücadele edebilmek için çeşitli psikolojik desteklere ihtiyaç
duymaktadırlar. Bu ihtiyaçların en başında sosyal destek kavramı gelmektedir
(Traş ve Arslan, 2013). Bireyin yaşamış olduğu stres durumları ile başa
çıkarken, olumsuz yaşam koşulları ile mücadele ederken veya hayatı için önemli
kararlar verirken etrafındaki sosyal ağlarından edindiği psikolojik ve sosyal
destek kaynakları algılanan sosyal destek olarak tanımlanabilir (Yıldırım,
1997). Bireylerin sosyal ortamdaki davranışlarını ve iletişim biçimlerini
belirleyen diğer bir etmen ise sosyal yeterlik düzeyleridir. Toplumsal bir
varlık olan insanların davranışları dış faktörlerden şekilleniyor gibi gözükse
bile asıl belirleyici olan bireyin kendi yeterliklerine olan inanç düzeyidir.
Sosyal yeterlik kavramı, bireyin sosyal ortamlarda ilişki başlatma, sürdürme ve
iletişim ağları kurabilme becerilerine ilişkin inancının bulunduğu psikolojik
bir alandır. Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları
sosyal destek düzeyleri ile sosyal yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu tabakalı örnekleme yöntemiyle
çalışmaya dâhil edilen Türkiye’de Orta Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin
eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 468 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırma verileri kişisel bilgi formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek
Ölçeği, Sosyal Yeterlik ve Sosyal Sonuç Beklentisi Ölçeği aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırma sonucunda, eğitim fakültesi öğrencilerinin
algıladıkları sosyal destek ve sosyal yeterlik düzeylerinin yüksek olduğu;
algıladıkları sosyal destek toplam puanları ile aile, arkadaş ve özel bir kişi
alt boyutlarından alınan puanları arasında düşük düzeyde anlamlı ve pozitif
yönde bir ilişki bulunduğu ve algıladıkları aile, arkadaş ve özel bir kişi alt
boyutlarındaki sosyal destek düzeyinin eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal
yeterlik düzeylerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Acceptance Date | October 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |