Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM KOŞULLARI VE MESLEKİ GELECEK KAYGILARINA İLİŞKİN KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Year 2020, , 1 - 25, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.669674

Abstract

Bu çalışmanın amacı 2010-2011 ile 2019-2020 eğitim öğretim yıllarında üniversite öğrencilerinin yaşam koşulları ve mesleki gelecek kaygıları karşılaştırmalı olarak incelemektir. Nitel bir yaklaşıma sahip olan bu araştırmada çalışma grubunu 2010-2011 eğitim öğretim yılında araştırmaya katılan 15, 2019-2020 yılında katılan 29 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada her iki eğitim öğretim yılında da öğrencilerin ağırlıklı bir bölümünün barınma mekânı olarak öğrenci evlerini tercih ettikleri, en büyük gelir kaynaklarının aile desteği, burs ve öğrenim kredisi olduğu bununla birlikte her iki eğitim öğretim yılında da öğrencilerin gelirlerinin giderlerini karşılamaya yetmediği görülmüştür. Her iki eğitim öğretim yılında da öğrencilerin en fazla harcama yaptıkları kalemlerin barınma ve ulaşım olduğu en az harcama yaptıkları kalemlerin ise sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile eğlence olduğu buna karşılık 2019-2020 eğitim öğretim yılında öğrencilerin eğitim öğretim kalemine ilişkin harcamalarının öncelik sırasının gerilediği izlenmiştir. Öğrencilerin üniversite dışı zamanlarında 2019-2020’de dershaneye veya kursa gitme oranının yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite olanakları açısından ise 2019-2020 yılında öğrencilerin kütüphaneyi kullanma ve söyleşi, konferans, panel benzeri etkinliklere katılma oranlarında belirgin bir düşüş olduğu buna karşılık spor salonu, bilgisayar laboratuvarı ve kulüp / dernek çalışmaları gibi olanaklardan yararlanma oranlarında belirgin bir artış olduğu görülmüştür. Öğrencilerim mesleki gelecek kaygılarına ilişkin ise her iki eğitim öğretim yılında da araştırmaya katılan öğrencilerin ağırlıklı bir bölümünün mezuniyet sonrası kamuda çalışmak istedikleri ve her iki dönemde de katılımcıların büyük bir bölümünün mezuniyet sonrası iş bulma kaygısı taşıdıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Anadolu Ajansı (2019). Türkiye genç nüfusta Avrupa'yı solladı. (17.05.2019 tarihli haber). Web: https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/turkiye-genc-nufusta-avrupayi-solladi/1480438 adresinden alınmıştır.
  • Aygül, H.H. (2018). Eğitime erişim, yoksulluk ve formel/enformel işgücü olarak üniversite gençliği: “İstihtam için mi eğitim? Eğitim için mi istihdam?” Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 8(Gençlik Araştırmaları Özle Sayısı), 58-87.
  • Blanden, J. Gregg, P. ve Machin, S. (2004). Family income and educational attainment: a review of approaches and evidence for Britain. CMPO Working Paper Series No. 04/101. Bilgin, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin sorunları ile değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(20), 18-25.
  • Crosnoe, R., Mıstry, R. S. ve Elder, G. H. (2002). Economic disadvantage, family dynamics, and adolescent enrollment in higher education. Journal of Marriage and Family, 64(August 2002). 690–702.
  • Çalışkan, Ş. (2010). Üniversite öğrencilerinin harcamalarının kent ekonomisine katkısı (Uşak Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (31), 169-179.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi İçin Bir Yol Haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları. Ekşi, A. (1982). Gençlerimiz ve Sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Gürler, Z., Doğan, H.G., Ayyıldız, B., Özkan, M. ve Gürel, E. (2012) Üniversite öğrencilerinde yoksulluk ve ve geleceğe yönelik eklentiler (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi 5-7 Eylül 2012. Konya. 330-338.
  • Hürriyet (2010). Asgari ücret yüzde 4.7 arttı, net 629.96 lira oldu (29.12.2010 tarihli haber). Web: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/asgari-ucret-yuzde-4-7-artti-net-629-96-lira-oldu-16637829 adresinden alınmıştır.
  • Hürriyet (2018). Asgari ücret net 2 bin 20 TL (26.12.2018 tarihli haber). Web: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/asgari-ucret-net-2-bin-20-tl-41063640 adresinden alınmıştır.
  • Kahraman F. ve Kahraman A.B. (2016), Mevsimlik istihdamın eğitimli gençleri: inşaatlarda çalışan üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 183-201.
  • Kara, H. Z., Akyul, M., ve Pulat, A. B. (2019). Neden ve sonuçları itibariyle üniversite öğrencilerinin barınma sorunu. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(2), 78-91.
  • Karaca, Z., Çalmaşur, G. ve Daştan, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelir-harcama ilişkisi (Erzurum İli üzerine bir uygulama). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4). 1155-1170.
  • Kiraz, Z. (2015). Üniversite öğrencilerinin sorunları: Tokat örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 521-534.
  • Koç, A. (2003). İlâhiyat fakültesi (ilâhiyat lisans programı) öğrencilerinin sorunları ve beklentileri. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi. 25(2), 25-64.
  • İleri, E ve Dil, K. (2018). Üniversite öğrencilerinin akademik, mesleki ve toplumsal alandaki problemlerine sosyolojik bir yaklaşım: Çankırı Karatekin Üniversitesi örneği. ASEAD, 5(10 Yıl), 1-15.
  • MEB (2019). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. Web: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf adresinden alınmıştır.
  • Memurlar.Net (2009). Üniversite öğrencilerinin burs ve kredileri 200 lira oluyor. (6.11.2009 tarihli haber). Web: https://www.memurlar.net/haber/152779/universite-ogrencilerinin-burs-ve-kredileri-200-lira-oluyor.html adresinden alınmıştır.
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. (70-81). Ankara: Anı.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat, N. Zoraloğlu, Y. R. ve Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları, Education Sciences JF, 4 (4), 1435-1449.
  • Şengönül, T. (2013). Sosyal sınıfın boyutları olarak gelirin, eğitimin ve mesleğin ailelerdeki sosyalleştirme-eğitim süreçlerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi. 38/167, 128-143.
  • Türk İş (2019). Açlık ve Yoksulluk. Web: http://www.turkis.org.tr/Aclik-Yoksulluk-k91 adresinden alınmıştır.
  • TUİK (2018). Yaş grubu ve cinsiyete göre nüfus. Web: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden alınmıştır.
  • Tuncel, T. B. (2018). Türkiye’de 18- 25 yaş grubu üniversite öğrencileri arasında görülen depresyonun; benlik saygısı, aile bağlılığı, akademik başarı ve cinsiyet ile olan ilişkisi ve depresyonda olan bu öğrencilerin süresi sınırlı psikodinamik psikoterapi ile tedavisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi. 1 (2), 74-96.
  • Topkaya, N. ve Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Tırakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(1), 25-37.
  • Tural, D. ve Şahin, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin kendi üniversite ve ideal üniversite algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 11(2), 209-240.
  • UNESCO, (2015) What do we mean by “youth”. Web: http://www.unesco.org/new/en/social-and-humansciences/themes/youth/youth-definition/ adresinden alınmıştır.
  • Ünal, I. (1992). Eğitim ve gelir ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 25 (1), 113-129.
  • YeniŞafak (2019). 2019-2020 KYK bursu ne kadar oldu?. (11.11.2019 tarihli haber). Web: https://www.yenisafak.com/2019-2020-kyk-bursu-ne-kadar-oldu-h-3399745 adresinden alınmıştır.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz Üniversite Gençliğinin Sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yazar Aslan, B (2015). Genç işsizliğe yönelik alan araştırması: Üniversite öğrencileri arasında kaygı ve umutsuzluk. Çalışma İlişkileri Dergisi. 6 (2), 71-86.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2019). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi Öğrenci İstatistikleri. Web: https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
Year 2020, , 1 - 25, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.669674

Abstract

References

  • Anadolu Ajansı (2019). Türkiye genç nüfusta Avrupa'yı solladı. (17.05.2019 tarihli haber). Web: https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/turkiye-genc-nufusta-avrupayi-solladi/1480438 adresinden alınmıştır.
  • Aygül, H.H. (2018). Eğitime erişim, yoksulluk ve formel/enformel işgücü olarak üniversite gençliği: “İstihtam için mi eğitim? Eğitim için mi istihdam?” Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 8(Gençlik Araştırmaları Özle Sayısı), 58-87.
  • Blanden, J. Gregg, P. ve Machin, S. (2004). Family income and educational attainment: a review of approaches and evidence for Britain. CMPO Working Paper Series No. 04/101. Bilgin, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin sorunları ile değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(20), 18-25.
  • Crosnoe, R., Mıstry, R. S. ve Elder, G. H. (2002). Economic disadvantage, family dynamics, and adolescent enrollment in higher education. Journal of Marriage and Family, 64(August 2002). 690–702.
  • Çalışkan, Ş. (2010). Üniversite öğrencilerinin harcamalarının kent ekonomisine katkısı (Uşak Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (31), 169-179.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi İçin Bir Yol Haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları. Ekşi, A. (1982). Gençlerimiz ve Sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Gürler, Z., Doğan, H.G., Ayyıldız, B., Özkan, M. ve Gürel, E. (2012) Üniversite öğrencilerinde yoksulluk ve ve geleceğe yönelik eklentiler (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi 5-7 Eylül 2012. Konya. 330-338.
  • Hürriyet (2010). Asgari ücret yüzde 4.7 arttı, net 629.96 lira oldu (29.12.2010 tarihli haber). Web: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/asgari-ucret-yuzde-4-7-artti-net-629-96-lira-oldu-16637829 adresinden alınmıştır.
  • Hürriyet (2018). Asgari ücret net 2 bin 20 TL (26.12.2018 tarihli haber). Web: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/asgari-ucret-net-2-bin-20-tl-41063640 adresinden alınmıştır.
  • Kahraman F. ve Kahraman A.B. (2016), Mevsimlik istihdamın eğitimli gençleri: inşaatlarda çalışan üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 183-201.
  • Kara, H. Z., Akyul, M., ve Pulat, A. B. (2019). Neden ve sonuçları itibariyle üniversite öğrencilerinin barınma sorunu. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(2), 78-91.
  • Karaca, Z., Çalmaşur, G. ve Daştan, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelir-harcama ilişkisi (Erzurum İli üzerine bir uygulama). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4). 1155-1170.
  • Kiraz, Z. (2015). Üniversite öğrencilerinin sorunları: Tokat örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 521-534.
  • Koç, A. (2003). İlâhiyat fakültesi (ilâhiyat lisans programı) öğrencilerinin sorunları ve beklentileri. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi. 25(2), 25-64.
  • İleri, E ve Dil, K. (2018). Üniversite öğrencilerinin akademik, mesleki ve toplumsal alandaki problemlerine sosyolojik bir yaklaşım: Çankırı Karatekin Üniversitesi örneği. ASEAD, 5(10 Yıl), 1-15.
  • MEB (2019). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. Web: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf adresinden alınmıştır.
  • Memurlar.Net (2009). Üniversite öğrencilerinin burs ve kredileri 200 lira oluyor. (6.11.2009 tarihli haber). Web: https://www.memurlar.net/haber/152779/universite-ogrencilerinin-burs-ve-kredileri-200-lira-oluyor.html adresinden alınmıştır.
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. (70-81). Ankara: Anı.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat, N. Zoraloğlu, Y. R. ve Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları, Education Sciences JF, 4 (4), 1435-1449.
  • Şengönül, T. (2013). Sosyal sınıfın boyutları olarak gelirin, eğitimin ve mesleğin ailelerdeki sosyalleştirme-eğitim süreçlerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi. 38/167, 128-143.
  • Türk İş (2019). Açlık ve Yoksulluk. Web: http://www.turkis.org.tr/Aclik-Yoksulluk-k91 adresinden alınmıştır.
  • TUİK (2018). Yaş grubu ve cinsiyete göre nüfus. Web: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden alınmıştır.
  • Tuncel, T. B. (2018). Türkiye’de 18- 25 yaş grubu üniversite öğrencileri arasında görülen depresyonun; benlik saygısı, aile bağlılığı, akademik başarı ve cinsiyet ile olan ilişkisi ve depresyonda olan bu öğrencilerin süresi sınırlı psikodinamik psikoterapi ile tedavisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi. 1 (2), 74-96.
  • Topkaya, N. ve Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Tırakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(1), 25-37.
  • Tural, D. ve Şahin, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin kendi üniversite ve ideal üniversite algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 11(2), 209-240.
  • UNESCO, (2015) What do we mean by “youth”. Web: http://www.unesco.org/new/en/social-and-humansciences/themes/youth/youth-definition/ adresinden alınmıştır.
  • Ünal, I. (1992). Eğitim ve gelir ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 25 (1), 113-129.
  • YeniŞafak (2019). 2019-2020 KYK bursu ne kadar oldu?. (11.11.2019 tarihli haber). Web: https://www.yenisafak.com/2019-2020-kyk-bursu-ne-kadar-oldu-h-3399745 adresinden alınmıştır.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz Üniversite Gençliğinin Sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yazar Aslan, B (2015). Genç işsizliğe yönelik alan araştırması: Üniversite öğrencileri arasında kaygı ve umutsuzluk. Çalışma İlişkileri Dergisi. 6 (2), 71-86.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2019). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi Öğrenci İstatistikleri. Web: https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nevruz Uğur 0000-0001-5012-3031

Publication Date October 29, 2020
Submission Date January 3, 2020
Acceptance Date September 18, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Uğur, N. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM KOŞULLARI VE MESLEKİ GELECEK KAYGILARINA İLİŞKİN KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2020(15), 1-25. https://doi.org/10.46778/goputeb.669674