The
educational activities that have been carried out in pre-school institutions
where the children first start to have a regular education, are done in the
frame of pre-school education programs. In science education that takes place
in pre-school education program, one of the education methods, strategies and
techniques that facilitate learning in science education and give it a meaning
and play an important part in the abilities of problem solving, creativity and
communication, play a significant role in especially transfering the abstract
information to the children by materializing it, is analogies. In this
research, it is aimed to evaluate the analogy method in pre-school science education
and to what extend analogy method is included in pre-school education programs.
Analogy method and how much place the analogy method takes in 1994, 2002, 2006
and 2013 pre-school programs of Ministry of National Education, have been
analyzed through document analysis method. As a result of the research, it has
been found out that, analogy method which helps learning especially the
abstract concepts, cases and phenomenons in science education, is not included
enough in activity samples in pre-school education programs and methods and
techniques used in those programs.
Çocukların
ilk düzenli eğitim almaya başladıkları okul öncesi eğitim kurumlarında
yürütülen eğitim faaliyetleri, okul öncesi eğitimi programları çerçevesinde
gerçekleştirilir. Okul öncesi eğitimi programında yer alan fen eğitiminde öğrenmeyi
kolaylaştırıp, anlamlı hale getiren ve problem çözme, yaratıcılık, iletişim
becerilerinde önemli rol oynayan, özellikle soyut bilgilerin somut hale
getirilerek çocuklara aktarılmasında önemli olan, öğretim yöntem, strateji ve
tekniklerinden biri de analojilerdir. Bu çalışmada, okul öncesi fen eğitiminde
analoji yöntemi ve okul öncesi eğitimi programlarında analoji yöntemine yer
verilme düzeyinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Analoji yöntemi ve MEB 1994,
2002, 2006 ve 2013 okul öncesi eğitimi programlarında analoji yönteminin yer
alma düzeyi doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda, fen eğitimindeki özellikle soyut
kavramların, olayların ve olguların öğrenilmesine yardımcı olan, öğrenmeyi
anlamlı hale getiren ve kolaylaştıran analoji yönteminin, okul öncesi eğitimi
programlarındaki etkinlik örnekleri ve programda kullanılan yöntem ve
tekniklerde yeterince yer bulamadığı saptanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | April 6, 2016 |
Acceptance Date | April 24, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |