In the
present study that aimed to determine the views of social studies teachers on
values education descriptive survey model was used. The study was conducted in
the second semester of 2013 – 2014 academic year. Universe of the study
included social studies teachers working in Elazığ province. Sample of the
study consisted of 51 social studies teachers working in Elazıg city center. A
survey form developed by Merter and Bozkurt (2014) was used as data collection
tool in the study. This form has three sections. In the first section of the
survey form personal information (gender, frequency of reading social studies
instruction program, professional seniority and the school graduated) about
participating social studies teachers were collected. In the second section of
the survey form, there are 22 questions to determine the views of social
studies teachers on values education, while in the third section, an open ended
question is posed to teachers to list the ten most significant values in their
opinion. SPSS statistical software was used for data analysis. Analysis of the
data was conducted using percentages, frequencies and arithmetic mean, in
addition to unrelated samples t-test and one way analysis of variance (ANOVA).
Analysis results demonstrated that majority of the teachers stressed that
school-family cooperation should be established and all units at school should
act in cooperation in values education, while they also considered the lack of
a course on values education in the universities as a drawback. The most
significant values for the teachers were tolerance, respect, honesty, fairness
and love, in order of significance.
Sosyal
bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik
olan bu çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma 2013-2014 Eğitim
Öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini
Elazığ il sınırları içerisindeki devlet okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Elazığ il merkezinde
görev yapan 51 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak (Merter ve Bozkurt, 2014) tarafından hazırlanan bir anket
formu kullanılmıştır. Bu anket formu üç bölümden oluşmaktadır. Anket formunun
birinci bölümünde araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenlerine ait kişisel
bilgiler( cinsiyet, sosyal bilgiler öğretim programını okuma sıklığı, mesleki kıdem
ve mezun olunan okul) yer almaktadır. Anket formunun ikinci bölümünde ise değerler
eğitimine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmeye yönelik
22 maddelik anket yer alırken, üçüncü bölümde de öğretmenlerin en fazla önem
verdiği on değeri sıralamaları için bir adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Verilerin
analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Veriler çözümlenirken “yüzde”,
“frekans” ve “aritmetik ortalama” ile birlikte ilişkisiz örneklem t testi ve
tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenlerin
büyük bir çoğunluğu değerler eğitiminde okul aile iş birliğinin kurulması ve değerler
eğitiminde okuldaki tüm birimlerin iş birliği içerisinde hareket etmesi gerektiğini
vurgularken, üniversitelerde değerler eğitimine yönelik bir dersin
verilmemesini de eksiklik olarak görmektedirler. Öğretmenler, en fazla önemsedikleri
değerleri ise sırasıyla hoşgörü, saygı, dürüstlük, adalet ve sevgi olarak
belirtmektedirler.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | December 10, 2015 |
Acceptance Date | April 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |