The aim of this research was
to determine the effect of outdoor education based leisure time activities on
their locus of university student. Outdoor education based leisure time
activities, which creates opportunity of learning theirs and other participants
limits and creates an option to learn actively but not passive. It represents
itself as a learning point other than just a sportive activity.
In the
research has been used pretest – post test experimental model with control
group. 240 students attended to the research (140 men, 100 women) and the group
has been divided to 2 by random method. The avarage age of the group is 21,58
+-2,52. Test group attended to practice twice a week in total 90 days. Control
group didn’t attend any activity in this time and carried on with their normal
life. Roter’s (1966) internal and external locus of control scale has been used
for gathering of data.
Result of statistic
alanalysis shows that there is no significant differences between preliminary
test of control and experimental groups (p>0,05) as a statically. There is
no significant difference between preliminary test – final test of control
group as a statically (p>0,05). Statical analysis found significant
difference between experimentel group’s preliminary test – final test results.
(p<0,05) There is no number of statically significant differencies between
preliminary test – final test in terms of gender argument.(p>0,05)
As a result we can say that
outdoor education based leisure time activities causes effects on
participants’s locus of control movements from outside towards inside and it
can say that this is a positive perception.
Gender
differences don’t make any effects on educational out put and we can mention
that preparation is suitable for men and women particapants.
Bu araştırmanın amacı üniversite
öğrencilerinin katıldıkları doğa eğitimi tabanlı serbest zaman etkinliklerinin
onların denetim odağı üzerine etkisini belirlemektir. Doğa eğitimi tabanlı
serbest zaman etkinliklerini, katılımcıları kendi sınırlarını ve diğerlerini
tanıma fırsatları yaratan, onu pasif değil aktif kılan ve yaşayarak öğrenmesine
yol açan sportif bir etkinliğin öte bir öğrenme noktası olarak karşımıza çıkmaktadır.
Çalışmada ön test –son test
kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 240 öğrenci ( 140 erkek-
100 kadın) katılmış ve rastgele yöntem ile grup ikiye bölünmüştür. Grubun yaş
ortalaması 21.58±2.52. Deneme grubu haftada iki gün, toplamda doksan gün süren
bir uygulamaya katılmıştır. Bu süre zarfında kontrol grubu herhangi bir
aktiviteye katılmayıp normal yaşantısına devam etmiştir. Veri toplamak için
Rotter (1966)’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği kullanılmıştır
Yapılan istatistiksel
analizler sonucunda, kontrol ve deneme grubu ön testleri arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Kontrol grubu ön test-son
test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamış
(p>0.05); deneme grubu ön test-son test puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Cinsiyet bağımsız değişkeni açısından
ön test, son test ve farkların farkı puanları açısından istatistiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05).
Sonuç
olarak, doğa eğitimi tabanlı serbest zaman etkinliklerinin katılımcıların
denetim odağı üzerinde dıştan içe doğru bir harekete sebep olduğu, bu durumunda
olumlu olarak algılanabileceği söylenebilir. Cinsiyet farklılığının eğitim çıktıları
üzerinde etkisi olmadığı ve kadın ve erkek katılımcılar için uygun hazırlandığından
bahsedilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | April 22, 2016 |
Acceptance Date | April 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |