This
study indented to investigate the effects of activities based on drama on
seventh grade students’ achievement, attitudes and retention (remembering)
levels of the students during the course of cell division. The study was
conducted in 8th grades of 100.Yıl Yatılı Bölge primary school, in country of
Susuz, Kars in spring term of 2006-2007 academic years. Experimental design
with experimental and control group model was applied in this research. In
total, 50 students from the experimental group (N=25) and control group (N=25)
participated to the study. In this study, Science Achievement Test was
developed to evaluate students’ achievement on cell division topics and drama
activities about cell division were prepared. In addition, Science Attitude
Scale was administered to explore students’ attitude towards Science topics,
and to check the effects of drama method whether topics are acquired
remembering or not as data of study taken into account, a great deal
differences between experiment and control group are clearly seen. However,
compared with curriculum methods dramatization has no permanent effect. This
result is clearly seen at the end of this study. Moreover, drama method at the
steps of knowledge, synthesis, practice, analysis, comprehension, and
evaluation result in high success within experiment group. However, for
permanency knowledge, synthesis and comprehension steps have a little positive
effect. Yet at the other steps did not have noteworthy effect. As a result of
this study, it is emphasized that in science lesson drama method can be used
easily within appropriate subjects.
Bu araştırma,
drama yöntemine göre hazırlanan etkinliklerin sekizinci sınıf öğrencilerinin
hücre bölünmesindeki başarılarına, tutumlarına ve bilginin kalıcılığına
etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2006–2007 eğitim-öğretim
yılı ikinci döneminde Kars ili, Susuz ilçesi, 100. Yıl Yatılı İlköğretim Bölge
okulunun 8. sınıflarında yapılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplu
deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya, deney (N=25) ve kontrol (N=25)
gruplarından toplam 50 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmada drama öğrenme tekniğine
göre hücre bölünmesi için etkinlikler, öğrencilerin başarılarını değerlendirmek
için başarı testi ve öğrencilerin fen dersine karşı tutumlarını ölçmek amacıyla
da tutum ölçeği hazırlanmıştır. Çalışmada ek olarak, uygulana tekniklerin hem
başarı ve hem de bilginin kalıcılığı üzerine etkileri kavram basamaklarına göre
değerlendirilmiştir. Çalışmanın verileri dikkate alındığında deney ve kontrol
grupları arasındaki başarı arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıktığı ancak
dramının müfredattaki metotlara göre kalıcılığın sağlanmasına katkısı olmadığı
görülmüştür. Ayrıca drama yöntemi bilgi, sentez, uygulama, analiz, kavrama ve
değerlendirme basamaklarında deney grubunda başarının daha yüksek olmasına
neden olmuş ancak kalıcılığın sağlanmasında bilgi, sentez ve kavrama basamaklarında
çok az oranda olumlu etki yapmış, diğer basamaklarda ise anlamlı bir etki
gerçekleştirmemiştir. Elde edilen bu sonuçlarla fen derslerindeki uygun
konularda drama yönteminin kullanılabileceği göstermektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | June 16, 2016 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |