Nowadays,
where a great development in technology and change takes place, societies which
have managed to preserve their cultures, are the ones with the strongest social
relations. Education has a crucial part in continuity of peace and trasmission
of cultural values from generation to generation. In this regard, this study,
as of today, comparison of the primary school teacher education programs in
Turkey and Macedonia where according to the official data, around eighty
thousand Turkish minority resides, is of great importance to prevent the two
countiries from dissociation, to re-interact, to examine common problems in
initial teacher education programs and to attain alternative perspectives.In
this research, analysis of the primary school teacher education programs in
Turkey and Macedonia is aimed. Comparative education which has a special place
among education studies and researches, is generally defined as a science
largely consulted to form peaceful international relations. For that purpose,
the teacher education programs in Macedonia and Turkey were analysed and aims,
teaching sufficencies, acceptance conditions and lessons of the teacher
education programs of the two countries were compared. This research is a
comparative one. It can be seen that in comparative studies qualitative
research methodes are being used more frequently than quantitative research methodes.
In the light of findings of the research, the education sytem of the two
countries which are in the process of joining the EU, suggestions will be
developed regarding the education of the Turkish minority and the primary
school teachers.
Comparative Education Higher Education Primary School Teaching Teacher Training Program Development Macedonia
Bilimsel, teknolojik gelişimin ve büyük bir toplumsal değişimin
yaşandığı günümüzde, kendi kültürel değerlerini koruyabilmiş olanlar bağlarının
kuvvetli olduğu güçlü toplumlardır. Eğitim, toplumdaki huzur ve barışın sağlanmasında,
bireylerin sosyal ve toplumsal hayata hazırlanmasında, kültürel değerlerinin
nesilden nesile aktarılmasında başrolü oynamaktadır. Bu çalışma; Türk azınlık nüfusun
yaşadığı Makedonya ile Türkiye sınıf öğretmen yetiştirme programlarını
incelemek, karşılaştırmak; bağları çok eskilere dayanan iki ulusun
birbirlerinden kopuk, ayrı dünyalar içinde yaşamalarının önlenip, etkileşime geçerek
sosyal ve kültürel bağların gelişimi, ulusal öğretmen yetiştirme sorunlarının
irdelenmesi, yeni bakış açıları kazandırması açısından önem taşımaktadır.
Karşılaştırmalı Eğitim Yüksek Öğretim Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Yetiştirme Program Geliştirme Makedonya
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | July 13, 2017 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |