The purpose of this study is to reveal pre-service science teacher mental perception about science and technology course, through metaphors. The research was conducted with volunteer pre-service teachers, who were studying in science teaching department of a university, in the fall semester of 2011-2012 academic years. A metaphoric data collection tool was used in the research; it was in the form of “Science and Technology course is like …… Because it is ……”. Participants have created 41 types of metaphors about science and technology course. It has been observed that the most frequently metaphors used by the participants were “life” (f: 24), “making science” (f: 6) and “water” (f: 5). Metaphors have been analyzed considering the reasoning behind them and they were clustered under twelve categories. As a result, the metaphors and related categories created by pre-service teachers revealed that participants have usually a positive perception about the course.
araştırmanın
amacı fen bilgisi öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının fen ve
teknoloji dersine ilişkin zihinsel algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır.
Araştırma 2011-2012 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında, bir üniversitenin fen
bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan
öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak “Fen ve Teknoloji dersi …………… gibidir. Çünkü ……………” şeklinde bir metafor
formu kullanılmıştır. Katılımcılar fen ve teknoloji dersi ile ilgili toplam 41 çeşit
metafor oluşturmuştur. Araştırmada katılımcıların “hayat” (f: 24), “bilim
yapmak” (f:6) ve “su” (f:5) metaforlarını sıklıkla oluşturdukları gözlenmiştir.
Katılımcılar tarafından oluşturulan metaforlar, metaforların gerekçeleri ile
birlikte incelenmiş ve on iki kategori altında toplanmıştır. Sonuç olarak öğretmen
adayların fen ve teknoloji kavramına karşı oluşturdukları metaforlar ve ilişkilendirildikleri
kategoriler incelendiğinde genel olarak katılımcıların fen ve teknoloji dersi
ile ilgili olumlu bağlamda algıya sahip oldukları gözlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | July 17, 2017 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |