In this study, it is aimed to examine the History questions asked in the TPSE exam according to the Renewed Bloom Taxonomy. A total of 160 questions from the History of Turkish Revolution and Kemalism in TPSE exams that were conducted in the school years of 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 and 2016-2017 were examined. The study was conducted by using document review/analysis method, which is among qualitative research methods. As a result of analyses, it was determined that 143 (89%) history questions out of totally 160 questions which were asked in all exams were comprehension, 13 (8,1%) recollection and only 4 (2,5%) analytic questions in written exams and thus, almost all of the questions remained in the lower level.
Bu çalışmada,
TEOG sınavında sorulan tarih sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre
incelenmesi amaçlanmaktadır. 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim
öğretim yıllarında yapılan TEOG sınavlarındaki toplam 160 adet T.C. İnkılap
Tarihi ve Atatürkçülük sorusu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi/analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
yazılı sınavlarında, tüm sınavlarda sorulan toplam 160 tarih sorusundan 143’ünün
(%89) anlama, 13’ünün (%8,1) hatırlama ve sadece 4’ünün de (%2,5), çözümleme
seviyesinde sorular olduğu dolayısıyla sorularının neredeyse tamamının alt düzeyde
kaldığı tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | October 7, 2017 |
Acceptance Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |