Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of History Questions Asked in the Transition from Primary to Secondary Education (TPSE) according to the Renewed Bloom Taxonomy

Year 2017, Volume: 2017 Issue: 9, 321 - 335, 31.10.2017

Abstract

In this study, it is aimed to examine the History questions asked in the TPSE exam according to the Renewed Bloom Taxonomy. A total of 160 questions from the History of Turkish Revolution and Kemalism in TPSE exams that were conducted in the school years of 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 and 2016-2017 were examined. The study was conducted by using document review/analysis method, which is among qualitative research methods. As a result of analyses, it was determined that 143 (89%) history questions out of totally 160 questions which were asked in all exams were comprehension, 13 (8,1%) recollection and only 4 (2,5%) analytic questions in written exams and thus, almost all of the questions remained in the lower level.

References

  • Arseven, A., Şimşek, U. & Güden, M. (2016). Coğrafya dersi yazılı sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre analizi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1), 243-258
  • Ayvacı, H.Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi,7(1),13-25
  • Brualdi-Timmins, A. C. (1998). Classroom questions. Practical Assessment, Research & Evaluation. 6 (6), 1-3
  • Bümen, N.T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğilim ve Bilim. 31(142), 3-14
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 36 (160), 120-132
  • Çintaş-Yıldız, D. (2015). Türkçe dersi sınav sorularının yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre analizi”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(2), 479-497
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ.H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması, Milli Eğitim Dergisi, 187 (3), 160-170
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Demirel, (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA
  • Dindar, H., Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3),87-96
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 yılları arasında yapılan orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavında yer alan tarih bölümü sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının hazırladığı soruların yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3),965-982
  • Furst, E.J. (1981). Bloom's Taxonomy of Educational Objectives for the Cognitive Domain: Philosophical and Educational Issues. Review of Educational Research, 51(4),441-453
  • Gall, M. (1984). Synthesis of research on teachers' questioning. Educational Leadership, (42), 40-47
  • Güftâ, H., Zorbaz, K. Z. (2008). İlköğretim ikinci kademe türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(3), 205-218
  • Güleryüz, H. (2016). 5., 6., 7., sınıfların fen ve teknoloji dersine ait sınav sorularının bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muş Alpaslan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş
  • Gümüş, İ., Ermurat, D.G., Kaya, Y., Kırıcı, M. & Kurt, M. (2009). Liselerde biyoloji sınav sorularının bilişsel gelişim seviyelerine göre analizi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2),151-162
  • Husbands, C. (1996). What is history teaching, Open University Press, Buckingham.
  • Ilango-Sivaraman, S., Krishna, D. (2015). Blooms taxonomy– application in exam papers assessment. International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 6(9),4-8
  • Kavruk, H., Çeçen, M.A. (2013). Türkçe dersi yazılı sınav sorularının bilişsel alan basamakları açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 1-9
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularıyla ilgili soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Omar, N., Haris, S. S., Hassan, R., Arshad, H. Rahmat, M., Ainun-Zainal, N.F. ve Zulkifli, R. (2012). Automated Analysis of Exam Questions According To Bloom’s Taxonomy. UKM Teaching and Learning Congress 2011. Procedia - Social and Behavioral Sciences (59), 297–303
  • Öntaş, T. (2012). Eğitimde Ölçme-Değerlendirme ve Taksonomi. URL: https://goo.gl/dwsQor. Erişim tarihi: 26.0.08.2017
  • Savage, L. B. (1998). Eliciting critical thinking skills through questioning. Clearing House, 71(5), 291-293
  • Shaunessy, E. (2000). Questioning techniques in the gifted classroom. Gifted Child Today Magazine, 23(5), 14-21
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. (36), 257-275
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şanlı, C., Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 949-959
  • Şen, S., Beyaztaş, D. İ. (2008). Beşinci sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 67-83
  • Şengül, M. (2005). İlköğretim 8. sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlere dayalı olarak hazırlanan sorular üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi. 4 (4), 235-246
  • Tuğrul, B. (2002). Bloom'un taksonomik süreçlerine etkileşimci taksonomi açısından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 267-274.
  • Tutkun, Ö.F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 2 (1), 14-22
  • Tutkun, Ö.F., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. & Arslan, S. (2015). Bloom orijinal bilişsel alan sınıflaması ile yenilenmiş sınıflamanın karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 350-359
  • Wilen, W., Clegg A. (1986). Effective questions and questioning: A research review. Theory and Research in Social Education, 14(2), 153-61
  • Yıldırım. A.,Şimşek. H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509
  • URL1: http://www.socraticmethod.net/. Erişim tarihi: 25.06.2017
  • URL2:http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf. Erişim tarihi: 25.06.2017

TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi

Year 2017, Volume: 2017 Issue: 9, 321 - 335, 31.10.2017

Abstract

Bu çalışmada,
TEOG sınavında sorulan tarih sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre
incelenmesi amaçlanmaktadır. 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim
öğretim yıllarında yapılan TEOG sınavlarındaki toplam 160 adet T.C. İnkılap
Tarihi ve Atatürkçülük sorusu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi/analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
yazılı sınavlarında, tüm sınavlarda sorulan toplam 160 tarih sorusundan 143’ünün
(%89) anlama, 13’ünün (%8,1) hatırlama ve sadece 4’ünün de (%2,5), çözümleme
seviyesinde sorular olduğu dolayısıyla sorularının neredeyse tamamının alt düzeyde
kaldığı tespit edilmiştir.

References

  • Arseven, A., Şimşek, U. & Güden, M. (2016). Coğrafya dersi yazılı sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre analizi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1), 243-258
  • Ayvacı, H.Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi,7(1),13-25
  • Brualdi-Timmins, A. C. (1998). Classroom questions. Practical Assessment, Research & Evaluation. 6 (6), 1-3
  • Bümen, N.T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğilim ve Bilim. 31(142), 3-14
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 36 (160), 120-132
  • Çintaş-Yıldız, D. (2015). Türkçe dersi sınav sorularının yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre analizi”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(2), 479-497
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ.H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması, Milli Eğitim Dergisi, 187 (3), 160-170
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Demirel, (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA
  • Dindar, H., Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3),87-96
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 yılları arasında yapılan orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavında yer alan tarih bölümü sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının hazırladığı soruların yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3),965-982
  • Furst, E.J. (1981). Bloom's Taxonomy of Educational Objectives for the Cognitive Domain: Philosophical and Educational Issues. Review of Educational Research, 51(4),441-453
  • Gall, M. (1984). Synthesis of research on teachers' questioning. Educational Leadership, (42), 40-47
  • Güftâ, H., Zorbaz, K. Z. (2008). İlköğretim ikinci kademe türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(3), 205-218
  • Güleryüz, H. (2016). 5., 6., 7., sınıfların fen ve teknoloji dersine ait sınav sorularının bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muş Alpaslan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş
  • Gümüş, İ., Ermurat, D.G., Kaya, Y., Kırıcı, M. & Kurt, M. (2009). Liselerde biyoloji sınav sorularının bilişsel gelişim seviyelerine göre analizi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2),151-162
  • Husbands, C. (1996). What is history teaching, Open University Press, Buckingham.
  • Ilango-Sivaraman, S., Krishna, D. (2015). Blooms taxonomy– application in exam papers assessment. International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 6(9),4-8
  • Kavruk, H., Çeçen, M.A. (2013). Türkçe dersi yazılı sınav sorularının bilişsel alan basamakları açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 1-9
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularıyla ilgili soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Omar, N., Haris, S. S., Hassan, R., Arshad, H. Rahmat, M., Ainun-Zainal, N.F. ve Zulkifli, R. (2012). Automated Analysis of Exam Questions According To Bloom’s Taxonomy. UKM Teaching and Learning Congress 2011. Procedia - Social and Behavioral Sciences (59), 297–303
  • Öntaş, T. (2012). Eğitimde Ölçme-Değerlendirme ve Taksonomi. URL: https://goo.gl/dwsQor. Erişim tarihi: 26.0.08.2017
  • Savage, L. B. (1998). Eliciting critical thinking skills through questioning. Clearing House, 71(5), 291-293
  • Shaunessy, E. (2000). Questioning techniques in the gifted classroom. Gifted Child Today Magazine, 23(5), 14-21
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. (36), 257-275
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şanlı, C., Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 949-959
  • Şen, S., Beyaztaş, D. İ. (2008). Beşinci sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 67-83
  • Şengül, M. (2005). İlköğretim 8. sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlere dayalı olarak hazırlanan sorular üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi. 4 (4), 235-246
  • Tuğrul, B. (2002). Bloom'un taksonomik süreçlerine etkileşimci taksonomi açısından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 267-274.
  • Tutkun, Ö.F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 2 (1), 14-22
  • Tutkun, Ö.F., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. & Arslan, S. (2015). Bloom orijinal bilişsel alan sınıflaması ile yenilenmiş sınıflamanın karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 350-359
  • Wilen, W., Clegg A. (1986). Effective questions and questioning: A research review. Theory and Research in Social Education, 14(2), 153-61
  • Yıldırım. A.,Şimşek. H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509
  • URL1: http://www.socraticmethod.net/. Erişim tarihi: 25.06.2017
  • URL2:http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf. Erişim tarihi: 25.06.2017
There are 40 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ersin Topçu This is me

Publication Date October 31, 2017
Submission Date October 7, 2017
Acceptance Date October 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9

Cite

APA Topçu, E. (2017). TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 321-335.