The purpose of this study is to determine the effect
of 4MAT teaching model which is based on learning style on the teaching-learning
process of the II dimensions art studio (IIDAS) classes in the fine arts high
schools. The method of the study is modeled in the form of quasi-experimental
design. Typical case sample was preferred in this study and it was carried out
with 9th class students' at IIDAS. After the studies that were carried out for
equivalence of the groups; 16 9th class students were included under the names
of control group (n=8) and experimental group (n=8). The application process
consists of fourteen weeks. The data were gathered from documents,
observations, and interviews. The data were analyzed by descriptive analysis.
At the process of ensuring the reliability and validity of the data, five
experts were consulted. Research results showed that the students of
experimental group are more successful in terms of expressing their cognitive
knowledge, integrating their cognitive knowledge with practice ability, and it
was seen that their inclination towards learning products was more improved
than the students of control group. According to this result, it is thought
that applying the model will be useful at the IIDAS classes.
Bu araştırmanın amacı, öğrenme stillerine dayalı
olarak tasarlanan 4MAT öğretim modelinin güzel sanatlar lisesi iki boyutlu
sanat atölye dersindeki öğrenme-öğretme sürecine etkisini belirlemektir. Araştırmanın
yöntemi yarı deneysel desen şeklinde modellenmiştir. Tipik durum örneklemiyle
gerçekleştirilen bu çalışma, 9. sınıf II boyutlu sanat atölye dersinde yürütülmüştür.
Grupların denkliğine ilişkin yapılan çalışmalar sonrası, deney grubu (n=8) ve kontrol
grubu (n=8) olmak üzere 16 öğrenci uygulamaya dâhil edilmiştir. Uygulama süreci
on dört haftadan oluşmuştur. Veriler doküman incelemesi, gözlem ve görüşme ile
elde edilmiştir. Veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Verilerin
geçerlik ve güvenirliğini sağlama sürecinde beş uzmanının yardımına başvurulmuştur.
Araştırma sonucu, deney grubu öğrencilerinin bilişsel bilgilerini ifade etmede,
bilişsel bilgilerini uygulama becerisiyle bütünleştirmede ve öğrenme ürünlerine
yönelik beğenilerinde deney grubu öğrencilerinden daha çok gelişim gösterdiklerini
ortaya çıkmıştır. Bu sonuca göre, modelin IIBSA dersinde uygulanmasının yararlı
olacağı düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | April 14, 2015 |
Acceptance Date | October 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |