This study was designed to investigate the attitudes of high school students towards music course. The sample in the research, which was carried out by Survey methods, consisted of 497 students from five different high schools under the Ministry of Education in the city center of Tokat, in 2014-2015 academic year. The data was gathered with “Personal Information Form” and “Attitudes Towards Music Course Scale” which was developed by Umuzdas (2012). The data obtained were analyzed through t-test and one way variance analysis (ANOVA). Findings show that students have generally positive attitudes towards music lessons, the attitude of the students does not show significant difference due to their gender (p>.05); and statistically significant differences (p <.05) identified according to the types of education field and education level of the family.
Bu araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin
müzik dersine ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinin
kullanıldığı araştırma Tokat il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Gaziosmanpaşa Ortaokulu’nda 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören
497 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama amacıyla “kişisel bilgi
formu” ve Umuzdaş (2012) “Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” sekizinci sınıfta
kullanılmak üzere yeniden uyarlanarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumlarının
genel olarak olumlu olduğu, müzik dersine ilişkin tutumlarının cinsiyetlerine,
babanın öğrenim durumu, ailenin gelir ve özel müzik dersi alma durumlarına göre
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05), ancak annenin öğrenim
durumuna göre ise istatistiksel olarak farklılık (p<.05) gösterdiği saptanmıştır.
Ayrıca gelir durumu 0-500 tl arasında olan öğrencilerin müzik dersine ilişkin
tutumu diğerlerine göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | September 14, 2015 |
Acceptance Date | October 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |