Research Article
BibTex RIS Cite

Elementary Teachers’ Instructional Practices To Promote Students’ Creativity

Year 2015, Volume: 2015 Issue: 5, 348 - 358, 31.10.2015

Abstract

Each new day new information is added to existing ones and old information loses its effect relatively. As a source of new information, creativity can be considered as renewable, developable and original information designs. Teachers’ instructional practices either support children’s creativity or discourage it. This research investigates the instructional practices supporting students’ creativity in the classroom environment demonstrated by elementary teachers. A one-dimensional survey (educational behavior) was developed and conducted by the researchers and used as a data gathering tool. The survey was developed in the light of the relevant literature on creative teaching examples and on plausible teacher behaviors and finalized with experts and teachers opinions. Teachers’ opinions on creative thinking, creative thinking techniques, problem solving and analytical thinking were gathered using the likert type survey. The Cronbach’s coefficient found 0.87 and considered to be sufficient for this research. Conducted during 2015-16 academic year in public schools of Kütahya city center working with 125 elementary teachers, research results showed that 60% of the teachers claimed that they utilize instructional practices to promote creativity in their lessons. There is not a significant difference observed between teachers who have 0-5 and 16-20 and more seniority with regards to their instructional practices to promote creativity. The reason for this is assumed to be the teachers’ tendency towards realistic and tangible results.

References

  • Akdağ, M, ve Güneş, H, (2003). Öğretmenin Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf Oluşturmasındaki Önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73.
  • Akkaya, N, Susar, K ve F, (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-187.
  • Dikici, A, (2013). Yaratıcılığı Destekleyen İlköğretim Öğretmenleri İndeksi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 307-324.
  • Ekici, İ, D, (2014). Öğretmen Adaylarının Fen Öğretiminde Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri ve Yaratıcı Düşünme Etkinliklerini Uygulamaya Yönelik Özyeterlik Algıları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 142-172.
  • Erdoğdu, M, Y, (2006). Yaratıcılık İle Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95-106.
  • Gök, B,ve Erdoğan, T, (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Görgen, İ,veKaraçelik, S, (2009). Okulöncesi Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerileri Düzeylerinin Karşılaştırmalı İncelemesi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 23, 129-146.
  • Güven, Z, A, (2014). Ortaokul Türkçe Derslerinde Yaratıcı Düşünme Becerisinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 1-22.
  • Işık, D, A, (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları, İnternationalJournal Of SocialScience, 6(6), 585-601.
  • İşleyen, T,ve Küçük, B, (2013). Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karataş, S,ve Özcan, S, (2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine ve Proje Geliştirmelerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Kesicioğlu, S,O,ve Deniz, Ü, (2014). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Eleştirel Düşünme ve Yaratıcılık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, TurkishStudies, İnternationalPeriodicalFort He Languages, Literatüre AndHistory Of TurkishOrTurkic, 9(8), 651-659.
  • Orhon, Ö, (2011). Yaratıcılık, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Öncü, E, Ç, (2010). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Pegama Yayıncılık, Ankara.
  • Özden, Y, (2011). Öğrenme ve Öğretme, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Ş, (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
  • Robinson, K, (2003). Yaratıcılık: Aklın Sınırlarını Aşmak, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Sergül, S, (2011). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri, Morpa Yayınları, Ankara.
  • Summak, A, E,ve Aydın, Z, (2011). Yaratıcılık ve Ulusal Eğitim Programlarında Yaratıcılığa İlişkin Araştırmalar, E Journal Of New World Sciences Academy, 6(1), 362-385.
  • Yazıcı, T ve Topalak, İ, Ş, (2013). Yaratıcı Düşünme Becerisinin Müzik Öğretiminde Kullanılırlığı İle İlgili Öğretmen Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 195-204.
  • Yenilmez, K ve Yolcu, B, (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.

Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerde Yaratıcılığı Geliştirmeye Yönelik Öğretimsel Davranışları

Year 2015, Volume: 2015 Issue: 5, 348 - 358, 31.10.2015

Abstract

Her yeni gün bilgilere yenileri eklenmekte ve eski bilgiler göreceli olarak etkisini yitirmektedir. Yaratıcılık, yeni bilgilerin kaynağı olarak yenilenebilir, geliştirilebilir ve orijinal bilgi tasarımları olarak düşünülebilir. Öğretmenlerin sınıftaki öğretim uygulamaları çocukların yaratıcılığını desteklemekte yada köreltmektedir. Araştırma, sınıf öğretmenlerinin sınıf ortamında öğrencilerin yaratıcılığını geliştirmeye yönelik sergiledikleri öğretimsel davranışları kapsamaktadır.Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen ve tek boyutlu (öğretimsel davranış) olan anketle toplanmıştır. Yaratıcı öğretim örnekleri ve olası öğretmen davranışları ile ilgili literatür taranarak geliştirilen anket alan uzmanları ve öğretmenlerin görüşleri ile şekillendirilmiştir. Araştırma yaratıcı düşünme, yaratıcı düşünme teknikleri, problem çözme, analitik düşünme gibi alanlara hitap edecek şekilde oluşturulan maddelere likert ölçeği esas alınarak öğretmenlerin katılımları ölçülmüştür. Anketin güvenirlik katsayısı (0,87) uygulama için yeterli görülmüştür. 2015-16 öğretim yılında Kütahya il merkezine bağlı devlet okullarında 125sınıf öğretmenine uygulanan araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin %60,0’ı derslerinde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik ders işlediğini belirtmektedir. 0-5 yıl ve 16-20 yıl üstü kıdeme sahip öğretmenlerin öğretimlerinde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik öğretimseldavranışlarında anlamlı farklılıkların yaşanmadığı görülmektedir. Bunun nedeni ise öğretmenlerin gerçekçi ve somut sonuçlara olan eğilimleri olarak değerlendirilmektedir.

References

  • Akdağ, M, ve Güneş, H, (2003). Öğretmenin Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf Oluşturmasındaki Önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73.
  • Akkaya, N, Susar, K ve F, (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-187.
  • Dikici, A, (2013). Yaratıcılığı Destekleyen İlköğretim Öğretmenleri İndeksi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 307-324.
  • Ekici, İ, D, (2014). Öğretmen Adaylarının Fen Öğretiminde Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri ve Yaratıcı Düşünme Etkinliklerini Uygulamaya Yönelik Özyeterlik Algıları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 142-172.
  • Erdoğdu, M, Y, (2006). Yaratıcılık İle Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95-106.
  • Gök, B,ve Erdoğan, T, (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Görgen, İ,veKaraçelik, S, (2009). Okulöncesi Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerileri Düzeylerinin Karşılaştırmalı İncelemesi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 23, 129-146.
  • Güven, Z, A, (2014). Ortaokul Türkçe Derslerinde Yaratıcı Düşünme Becerisinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 1-22.
  • Işık, D, A, (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları, İnternationalJournal Of SocialScience, 6(6), 585-601.
  • İşleyen, T,ve Küçük, B, (2013). Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karataş, S,ve Özcan, S, (2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine ve Proje Geliştirmelerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Kesicioğlu, S,O,ve Deniz, Ü, (2014). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Eleştirel Düşünme ve Yaratıcılık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, TurkishStudies, İnternationalPeriodicalFort He Languages, Literatüre AndHistory Of TurkishOrTurkic, 9(8), 651-659.
  • Orhon, Ö, (2011). Yaratıcılık, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Öncü, E, Ç, (2010). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Pegama Yayıncılık, Ankara.
  • Özden, Y, (2011). Öğrenme ve Öğretme, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Ş, (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
  • Robinson, K, (2003). Yaratıcılık: Aklın Sınırlarını Aşmak, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Sergül, S, (2011). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri, Morpa Yayınları, Ankara.
  • Summak, A, E,ve Aydın, Z, (2011). Yaratıcılık ve Ulusal Eğitim Programlarında Yaratıcılığa İlişkin Araştırmalar, E Journal Of New World Sciences Academy, 6(1), 362-385.
  • Yazıcı, T ve Topalak, İ, Ş, (2013). Yaratıcı Düşünme Becerisinin Müzik Öğretiminde Kullanılırlığı İle İlgili Öğretmen Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 195-204.
  • Yenilmez, K ve Yolcu, B, (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ali Özel This is me

Nida Bayındır

Publication Date October 31, 2015
Submission Date November 30, 2015
Acceptance Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5

Cite

APA Özel, A., & Bayındır, N. (2015). Elementary Teachers’ Instructional Practices To Promote Students’ Creativity. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(5), 348-358.