The aim of this research is to determine the technological formation levels and online lecture interaction levels of the teachers in the face of teaching process evolving into a rapid change process. The research is a quantitative study using the Relational Screening Model. The study group of the research consists of 266 teachers from various branches working in all private and public schools in Bafra, Samsun in the 2020-2021 academic year. The data in the study were obtained by using “Scale for Determining Technological Formation Levels of Teachers” and and the 14-item, 5-point likert-type “Live Lecture Interaction Level Determination Scale”. SPSS was used in the analysis of the data. Normally distributed scores were analyzed using arithmetic mean, standard deviation, Kolmogorov-Smirnov, t, Anova and Pearson r correlation and regression analyses. As a result of the research, it was determined that the technological formation skills of teachers were at a good level and their online lecture interaction levels were high; it has been observed that the technological formation levels of female and male teacher were similar to each other. In addition, it was determined that the live lecture interaction levels of female teachers were higher than male teachers. It was observed that there was a low linear positive correlation between teachers’ technological formation levels and online lecture interaction levels, and technological formation scores were effective on online lecture interaction scores.
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin hızlı bir değişim sürecine evrilen öğretim süreci karşısında Teknolojik Formasyon Düzeyleri ve Canlı Ders Etkileşim düzeylerini belirlemektir. Araştırma İlişkisel Tarama Modeli kullanılarak yapılan nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Samsun ili Bafra ilçesinde tüm özel ve devlet okullarında görev yapan çeşitli branşlarda 266 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada veriler ve Karaman (2015) tarafından geliştirilen 14 maddelik, 5’ li likert tipi ölçek olan “Canlı Ders Etkileşim Düzeyi Belirleme Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını ölçmek için Kolmogorov- Smirnov testi yapılmıştır. Normal dağıldığı görülen puanlar aritmetik ortalama, standart sapma, t, Anova ve Pearson r korelasyon ve regresyon analizleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin teknolojik formasyon becerilerinin iyi düzeyde, canlı ders etkileşim düzeyleri yüksek düzeyde olduğu; kadın ve erkek öğretmenlerin teknolojik formasyon düzeylerinin birbirine benzediği görülmüştür. Ayrıca, kadın öğretmenlerin canlı ders etkileşim düzeylerinin, erkek öğretmenlere göre daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin teknolojik formasyon düzeyleri ile canlı ders etkileşim düzeyleri arasında doğrusal pozitif yönde düşük düzeyde ilişki olduğu ve teknolojik formasyon puanlarının canlı ders etkileşim puanları üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | November 4, 2021 |
Acceptance Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 18 |