The primary aim of this study was to develop a reliable and valid tool for evaluating students' academic buoyancy. After the exploratory factor analysis, a structure comprising 26 items and five factors was formed. These factors were identified as commitment, composure, confidence, coordination, and control, collectively explaining 60.20% of the overall variance. CFA was performed, and the fit index values were found as follows: χ2=815.113, df=286, (χ2/ df =2.85), RMSEA=.07, CFI=.88, GFI=.85, IFI=.88. It was concluded that all values obtained from CFA analysis are sufficient to verify the structure. It was also supposed that the 26 items-five factor structure was confirmed as a model. Related to the validity and reliability studies of the scale, the convergent and discriminant validity were checked. Each factor demonstrated Cronbach's alpha coefficients ranging from .90 to .71. After examining all the results, it was found out that the scale is valid and reliable for measuring students' academic buoyancy.
Bu araştırma ile öğrencilerin akademik engelleri yönetme becerisini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonrası beş faktör altında 26 maddeden oluşan bir ölçek oluşmuştur. Bu faktörler, bağlılık, soğukkanlılık, özgüven, koordinasyon ve kontrol olarak belirlenmiş ve toplam varyansın %60,20'sini açıklamaktadır. Ölçeğin faktör yapısının doğrulanması amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, χ2 = 815.113, df = 286, (χ2 / df = 2.85), RMSEA = .07, CFI = .88, GFI = .85, IFI = .88 olduğu belirlenmiş ve elde edilen bu değerlerin yapının doğrulanması için yeterli olduğu görülmüştür. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarıyla ilgili olarak, yakınsak ve ayırt edici geçerlik kontrol edilmiştir. Her faktör için .90 ile .71 arasında değişen Cronbach alfa katsayıları bulunmuştur. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ilişkin tüm sonuçlar incelendiğinde ölçeğin öğrencilerin akademik engelleri yönetme becerisini ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Akademik Engelleri Yönetme Becerisi Akademik Engelleri Yönetme Becerisinin 5C Ölçek Geliştirme Ölçek Doğrulama
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Scale Development, Curriculum Design Instructional Theories, Psychological Foundations of Education, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | January 10, 2024 |
Acceptance Date | February 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |