Bu kesitsel araştırmanın amacı, temel psikolojik ihtiyaçlar bağlanma stilleri, çocukluk çağı örselenme yaşantıları ve kişilerarası iletişim yetkinliği arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışma grubu 283 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. İhtiyaç Doyumu Ölçeği, Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği, Çocukluk Çağı Örsenlenme Yaşantıları Ölçeği ve Kişilerarası İletişim Yetkinliği Envanteri ölçme aracı olarak uygulanmıştır. Korelasyon analizi bulgularına göre, ihtiyaç doyumu kaygılı-kararsız bağlanma stili, kaçınan bağlanma stili, fiziksel kötüye kullanım, duygusal kötüye kullanım, dinleme becerisi, sosyal rahatlama becerisi ve ifade etme becerisi ile ilişkilidir. Birinci adımda bağlanma stilleri, ikinci adımda çocukluk çağı örselenme yaşantıları ve üçüncü adımda kişilerarası iletişim yetkinliği hiyerarşik regresyon modeline dahil edilmiştir. Nihai analiz sonuçlarına göre, kaygılı-kararsız bağlanma stili, duygusal kötüye kullanım, dinleme becerisi, sosyal rahatlama becerisi ve ifade etme becerisi ihtiyaç doyumu toplam varyansının %40.3’ünü açıklamaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi bulgularına doğrultusunda yordayıcı rolü en güçlü olan değişkenin çocukluk çağı örselenme yaşantılarından duygusal kötüye kullanım olduğu ifade edilebilir. Mevcut çalışma erken dönem yaşantıların ve bu yaşantıların etkileyebildiği iletişim yetkinliğinin temel psikolojik ihtiyaçların karşılanmasında önemli faktörler olduğuna yönelik bulgular sunmaktadır. Dolayısıyla, araştırma sonuçlarının temel psikolojik ihtiyaçların karşılanmasına odaklanan psikolojik müdahalelerde etkili olabileceği varsayılmaktadır.
Öz-Belirleme İhtiyaç Doyumu Bağlanma Stilleri Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Kişilerarası İletişim Yetkinliği
This cross-sectional study aimed to examine the relationships between basic psychological needs, attachment styles, childhood maltreatment experiences, and interpersonal communication competence. The study group consisted of 283 university students. The Need Satisfaction Scale, Three-Dimensional Attachment Styles Scale, Childhood Trauma Questionnaire, and Interpersonal Communication Competence Inventory were used as measurement tools. According to the correlation analysis findings, need satisfaction was associated with anxious-ambivalent attachment style, avoidant attachment style, physical abuse, emotional abuse, listening skills, social relaxation skills, and expressive skills. The hierarchical regression model included attachment styles in the first step, childhood maltreatment experiences in the second step, and interpersonal communication competence in the third step. Regression analysis results revealed that anxious-ambivalent attachment style, emotional abuse, listening skill, social relaxation skill, and expressive skill accounted for 40.3% of the total variance of need satisfaction. In line with the hierarchical regression analysis findings, it can be stated that the variable with the most robust predictive role is emotional abuse among childhood maltreatment experiences. The present study provides findings that early experiences and communication competence, which can be affected by these experiences, are essential factors in meeting basic psychological needs. Therefore, the results of the study may be effective in psychological interventions that focus on meeting basic psychological needs.
Self-Determination Need Satisfaction Attachment Styles Childhood Maltreatment Experiences Interpersonal Communication Competence
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | June 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |