Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Uzaktan Öğretmenlik Uygulaması Deneyimleri

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1549 - 1587, 30.11.2024
https://doi.org/10.46778/goputeb.1511495

Abstract

Araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilen öğretmenlik uygulamalarına ilişkin özel eğitim öğretmen adaylarının görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 2020-2021 öğretim yılında 18 farklı üniversitede öğrenim gören öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar çevrim içi form ve gönüllü katılım yoluyla seçilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre dört ana tema belirlenmiştir: uzaktan öğretmenlik uygulamasının genel işleyişi, uzaktan uygulama sürecinde yaşanan sorunlar, uzaktan öğretmenlik uygulamasının aday öğretmenler açısından sonuçları, yaşanan sorunlara ve gelecekteki uzaktan özel eğitim öğretmenlik uygulama sürecine ilişkin öneriler. Öğretmen adaylarının plan ve program hazırlama, ders materyali oluşturma, çevrim içi gözlem ve ders anlatımı gibi sorumlulukları olduğu bulunmuştur; ancak bu sorumlulukların yerine getirilmesinde çeşitli zorluklar yaşanmıştır. Öğretmen adayları, uzaktan öğretmenlik uygulamalarında teknik sorunlar, öğrenci ve aile katılımında yetersizlikler ve iletişimde güçlüklerle karşılaşmışlardır. Buna rağmen, uzaktan öğretmenlik uygulamasının bazı olumlu katkıları da olmuştur. Öğretmen adayları, plan ve program hazırlama, uzaktan eğitimde özel gereksinimli öğrencilerle çalışma konusunda deneyim kazanmışlardır. Yine de, çoğu öğretmen adayı bu deneyimlerin yüz yüze eğitimde gereken yeterliliği sağlamadığını ifade etmiş ve mesleki kaygılarını dile getirmiştir. Araştırma, uzaktan eğitimde teknik alt yapıların iyileştirilmesi, aile ve öğrenci katılımını artırmaya yönelik bilgilendirmeler yapılması ve öğretmenlik uygulamalarının daha esnek ve çeşitli eğitim yöntemleriyle desteklenmesi gerektiğini önermektedir. Bununla birlikte, gelecekte uzaktan eğitim uygulamalarının niteliğini artırmak için daha fazla araştırma yapılması ve öğretmen adaylarına yönelik eğitim programlarının geliştirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.

Ethical Statement

Bu araştırma Anadolu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 29.06.2021 tarih ve 79841 kararıyla onaylanmıştır.

References

  • Akbayrak, K., Vural, G., & Agar, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin koronavirüs pandemisi döneminde uzaktan eğitime ilişkin deneyim ve görüşleri [Special education teachers' experiences and opinions on distance education during the coronavirus pandemic]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 471-499. https://doi.org/10.17679/inuefd.863029
  • Alba, L. A., Mercado Anazagasty, J., Ramirez, A., & Johnson, A. H. (2022). Parents’ perspectives about special education needs during COVID-19: Differences between Spanish and English-speaking parents. Journal of Latinos and Education, 21(3), 239-250. https://doi.org/10.1080/15348431.2022.2056184
  • Aslan-Altan, B. (2021). Uzaktan eğitimde yeni serüven: çevrimiçi öğretmenlik uygulamaları [New adventure in distance education: online teaching practices]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 753-766. https://doi.org/10.21666/muefd.975495
  • Aslan, İ., Aktay, M., Kurul, M. Ş., & Aruser, S. (2023). Özel eğitim öğrencileri ile çalışan öğretmenlerin uzaktan eğitim uygulamalarının özel eğitime yansımalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the opinions of teachers working with special education students on the reflections of distance education applications on special education]. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 243-264.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (COVID-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları [Coronavirus (COVID-19) pandemic and pedagogical reflections: Open and distance education practices in Turkey]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53
  • Creswell, J. W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th Edition, SAGE Publications.
  • Erdem, R., Ünay, E., & Çakıroğlu, O. (2021). COVID-19 sürecinde özel eğitimde uzaktan eğitime yönelik ebeveynlerin görüşleri [Parents' views on distance education in special education during COVID-19]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 465-479. https://doi.org/10.53444/deubefd.929329
  • Ferraro, F. V., Ambra, F. I., Aruta, L., & Iavarone, M. L. (2020). Distance learning in the COVID-19 era: Perceptions in Southern Italy. Education Sciences, 10(12), 355.
  • Karasel, N., & Kara, N. (2024). Yönetici ve öğretmen gözü ile COVİD-19 sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarının özel gereksinimli öğrencilerin sosyal beceri gelişimine etkileri [The effects of distance education practices in the COVID-19 process on the social skills development of students with special needs through the eyes of administrators and teachers]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1101024
  • Köken, H. İ. & Sazak Duman, E. (2024). COVİD-19 pandemisi sürecinde özel eğitim ihtiyacı olan çocuklara verilen uzaktan eğitimin ebeveynler tarafından değerlendirilmesi [Parents' evaluation of distance education provided to children with special education needs during the COVID-19 pandemic]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 303-339. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1339063
  • Lazarides, R., & Warner, L. M. (2020). Teacher self-efficacy. In Oxford research encyclopedia of education.
  • Lichtman, M. (2023). Qualitative research in education: A user's guide. Routledge.
  • Mengi, A., & Alpdoğan, Y. (2020). COVİD-19 salgını sürecinde özel eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitim süreçlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examining teachers' views on distance education processes of special education students during the COVID-19 pandemic]. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 413-437. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776226
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2021). The state of school education: one year into the COVID pandemic, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/201dde84-en
  • Piştav-Akmeşe, P., & Kayhan, N. (2021). Koronavirüs (COVID-19) salgınında özel eğitimde öğretmenlik uygulaması dersi ve öğretmen deneyimleri [Teaching practice course and teacher experiences in special education during the coronavirus (COVID-19) pandemic]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 73-104. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/60452/813169
  • Rojas, C. U. (2022). The ımpact of COVID-19: Special education student teachers’ practicum experience during the spring of 2020 [Doctoral dissertation, University of Minnesota].
  • Sani-Bozkurt, S., Bozkuş-Genç, G., Vuran, S., Yıldız, G., Çelik, S., Diken, İ. H., Uysal, Ç., Gürgür, H., Kalaycı, G. Ö., Diken, Ö., Ateşgöz, N. N., İçyüz, R., Doğan, M., Şafak, P., & Demiryürek, P. (2022). COVID-19 salgınında Türkiye’deki özel gereksinimi olan öğrenciler ve ailelerine yönelik uzaktan özel eğitim uygulamalarına ilişkin uzman bakış açısı [Expert perspective on distance special education practices for students with special needs and their families in Turkey during the COVID-19 pandemic]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(1), 133-164. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.786118
  • Schuck, R. K., & Lambert, R. (2020). “Am I Doing Enough?” Special educators’ experiences with emergency remote teaching in Spring 2020. Educational Sciences, 10(11), 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci10110320
  • Schultz, S., & Love, K. (2022). How COVID-19 pandemic experiences can inform teacher education and professional development practices. Global Education Review, 9 (3), 38-57.
  • Simó-Pinatella, D., Goei, S. L., Carvalho, M., & Nelen, M. (2022). Special education teachers’ experiences of addressing challenging behaviour during the pandemic. European Journal of Special Needs Education, 37(6), 907-920. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1963152
  • Sirkko, R., & Takala, M. (2024). Distance education for pupils with intellectual disabilities–teachers’ experiences. Education Inquiry, 15(2), 147-163. https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2073054
  • Şenol, F. B., & Can Yaşar, M. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “Özel eğitim” [“Special education” from the perspective of teachers and parents during the COVID-19 pandemic]. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Terzioğlu, N. K., & Yıkmış, A. (2022). Özel eğitim öğretmenliği lisans programına devam eden öğrencilerin COVİD-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri [Opinions of students attending the special education teaching undergraduate program on distance education in the COVID-19 process]. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 693-709. https://doi.org/10.24315/tred.925629
  • Verulava, T., Darbaidze, M., Baramia, M., & Bouadze, C. M. (2022). Online learning of students with special needs: Teachers' perspectives. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(1), 1-7.
  • Weir, K., Wohlman-Izakson, M., & Gilic, L. (2020). Teaching & learning during COVID-19: Alternative instructional activities through individualized learning plans. Experiential Learning & Teaching in Higher Education, 3(2), 17-25. https://nsuworks.nova.edu/elthe/vol3/iss2/10
  • Yazcayir, G., & Gurgur, H. (2021). Students with special needs in digital classrooms during the COVID-19 pandemic in Turkey. Pedagogical Research, 6(1), em0088. https://doi.org/10.29333/pr/9356
  • Yıldırım A., & Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. (9. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, Y., & Gürgür H. (2023). Improving the teacher training process in special education: An action research. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 16(3), 502-535. https://doi.org/10.30831/akukeg.1254380
  • Yılmaz-Atman, B., Altun, N., Elçi, A. N., & Karaahmetoğlu, B. (2023). Sınıfa girmeden öğretmenliği deneyimlemek: Özel eğitim öğretmen adayları ve uygulama öğretim elemanları neler söylüyor? [Experiencing teaching without entering the classroom: What do pre-service special education teachers and practicum instructors say?]. TEBD, 21(3), 1257-1287. https://doi.org/10.37217/tebd.1217143
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK], (2021). Küresel salgında yeni normalleşme süreci [New normalization in the pandemic]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salgindayeni-normallesme-sureci-2020.pdf

Experiences of the Special Education Teacher Candidates in the Distance Teaching Practice Procedure

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1549 - 1587, 30.11.2024
https://doi.org/10.46778/goputeb.1511495

Abstract

This study aims to investigate special education teacher candidates’ perspectives on the teaching practice procedure implemented through distance education during COVID-19. This study involved special education teacher candidates from 18 universities during the 2020-2021 academic year in Türkiye. Participants were chosen through an online form, and their involvement was entirely voluntary. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed with content analysis. According to the research results, four main themes were identified: the overall process of the distance teaching practice procedure, the challenges encountered during this process, the outcomes of the process for candidate teachers, suggestions regarding the challenges experienced and the future distance special education teaching practices. The findings showed that teacher candidates had responsibilities, such as preparing lesson plans and programs, creating teaching materials, conducting online observation, and delivering lessons; however, various challenges were experienced in fulfilling these responsibilities. Teacher candidates encountered challenges related to technical issues, student and family participation, and communication during distance teaching practices. Despite these problems, the practices also yielded positive outcomes. Teacher candidates gained experience preparing plans and programs and working with students with special needs in a distance education context. However, most candidates stated that these experiences did not provide the necessary competencies required for face-to-face education and expressed their professional concerns. This research recommends improving technical infrastructures in distance education, providing information to increase family and student participation, and supporting teaching practices with more flexible and diverse educational methods. It is emphasized that further research should be conducted to improve the quality of distance education practices in the future, and training programs for teacher candidates should be developed to eliminate the identified problems.

References

  • Akbayrak, K., Vural, G., & Agar, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin koronavirüs pandemisi döneminde uzaktan eğitime ilişkin deneyim ve görüşleri [Special education teachers' experiences and opinions on distance education during the coronavirus pandemic]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 471-499. https://doi.org/10.17679/inuefd.863029
  • Alba, L. A., Mercado Anazagasty, J., Ramirez, A., & Johnson, A. H. (2022). Parents’ perspectives about special education needs during COVID-19: Differences between Spanish and English-speaking parents. Journal of Latinos and Education, 21(3), 239-250. https://doi.org/10.1080/15348431.2022.2056184
  • Aslan-Altan, B. (2021). Uzaktan eğitimde yeni serüven: çevrimiçi öğretmenlik uygulamaları [New adventure in distance education: online teaching practices]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 753-766. https://doi.org/10.21666/muefd.975495
  • Aslan, İ., Aktay, M., Kurul, M. Ş., & Aruser, S. (2023). Özel eğitim öğrencileri ile çalışan öğretmenlerin uzaktan eğitim uygulamalarının özel eğitime yansımalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the opinions of teachers working with special education students on the reflections of distance education applications on special education]. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 243-264.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (COVID-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları [Coronavirus (COVID-19) pandemic and pedagogical reflections: Open and distance education practices in Turkey]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53
  • Creswell, J. W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th Edition, SAGE Publications.
  • Erdem, R., Ünay, E., & Çakıroğlu, O. (2021). COVID-19 sürecinde özel eğitimde uzaktan eğitime yönelik ebeveynlerin görüşleri [Parents' views on distance education in special education during COVID-19]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 465-479. https://doi.org/10.53444/deubefd.929329
  • Ferraro, F. V., Ambra, F. I., Aruta, L., & Iavarone, M. L. (2020). Distance learning in the COVID-19 era: Perceptions in Southern Italy. Education Sciences, 10(12), 355.
  • Karasel, N., & Kara, N. (2024). Yönetici ve öğretmen gözü ile COVİD-19 sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarının özel gereksinimli öğrencilerin sosyal beceri gelişimine etkileri [The effects of distance education practices in the COVID-19 process on the social skills development of students with special needs through the eyes of administrators and teachers]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1101024
  • Köken, H. İ. & Sazak Duman, E. (2024). COVİD-19 pandemisi sürecinde özel eğitim ihtiyacı olan çocuklara verilen uzaktan eğitimin ebeveynler tarafından değerlendirilmesi [Parents' evaluation of distance education provided to children with special education needs during the COVID-19 pandemic]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 303-339. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1339063
  • Lazarides, R., & Warner, L. M. (2020). Teacher self-efficacy. In Oxford research encyclopedia of education.
  • Lichtman, M. (2023). Qualitative research in education: A user's guide. Routledge.
  • Mengi, A., & Alpdoğan, Y. (2020). COVİD-19 salgını sürecinde özel eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitim süreçlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examining teachers' views on distance education processes of special education students during the COVID-19 pandemic]. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 413-437. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776226
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2021). The state of school education: one year into the COVID pandemic, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/201dde84-en
  • Piştav-Akmeşe, P., & Kayhan, N. (2021). Koronavirüs (COVID-19) salgınında özel eğitimde öğretmenlik uygulaması dersi ve öğretmen deneyimleri [Teaching practice course and teacher experiences in special education during the coronavirus (COVID-19) pandemic]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 73-104. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/60452/813169
  • Rojas, C. U. (2022). The ımpact of COVID-19: Special education student teachers’ practicum experience during the spring of 2020 [Doctoral dissertation, University of Minnesota].
  • Sani-Bozkurt, S., Bozkuş-Genç, G., Vuran, S., Yıldız, G., Çelik, S., Diken, İ. H., Uysal, Ç., Gürgür, H., Kalaycı, G. Ö., Diken, Ö., Ateşgöz, N. N., İçyüz, R., Doğan, M., Şafak, P., & Demiryürek, P. (2022). COVID-19 salgınında Türkiye’deki özel gereksinimi olan öğrenciler ve ailelerine yönelik uzaktan özel eğitim uygulamalarına ilişkin uzman bakış açısı [Expert perspective on distance special education practices for students with special needs and their families in Turkey during the COVID-19 pandemic]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(1), 133-164. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.786118
  • Schuck, R. K., & Lambert, R. (2020). “Am I Doing Enough?” Special educators’ experiences with emergency remote teaching in Spring 2020. Educational Sciences, 10(11), 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci10110320
  • Schultz, S., & Love, K. (2022). How COVID-19 pandemic experiences can inform teacher education and professional development practices. Global Education Review, 9 (3), 38-57.
  • Simó-Pinatella, D., Goei, S. L., Carvalho, M., & Nelen, M. (2022). Special education teachers’ experiences of addressing challenging behaviour during the pandemic. European Journal of Special Needs Education, 37(6), 907-920. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1963152
  • Sirkko, R., & Takala, M. (2024). Distance education for pupils with intellectual disabilities–teachers’ experiences. Education Inquiry, 15(2), 147-163. https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2073054
  • Şenol, F. B., & Can Yaşar, M. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “Özel eğitim” [“Special education” from the perspective of teachers and parents during the COVID-19 pandemic]. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Terzioğlu, N. K., & Yıkmış, A. (2022). Özel eğitim öğretmenliği lisans programına devam eden öğrencilerin COVİD-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri [Opinions of students attending the special education teaching undergraduate program on distance education in the COVID-19 process]. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 693-709. https://doi.org/10.24315/tred.925629
  • Verulava, T., Darbaidze, M., Baramia, M., & Bouadze, C. M. (2022). Online learning of students with special needs: Teachers' perspectives. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(1), 1-7.
  • Weir, K., Wohlman-Izakson, M., & Gilic, L. (2020). Teaching & learning during COVID-19: Alternative instructional activities through individualized learning plans. Experiential Learning & Teaching in Higher Education, 3(2), 17-25. https://nsuworks.nova.edu/elthe/vol3/iss2/10
  • Yazcayir, G., & Gurgur, H. (2021). Students with special needs in digital classrooms during the COVID-19 pandemic in Turkey. Pedagogical Research, 6(1), em0088. https://doi.org/10.29333/pr/9356
  • Yıldırım A., & Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. (9. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, Y., & Gürgür H. (2023). Improving the teacher training process in special education: An action research. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 16(3), 502-535. https://doi.org/10.30831/akukeg.1254380
  • Yılmaz-Atman, B., Altun, N., Elçi, A. N., & Karaahmetoğlu, B. (2023). Sınıfa girmeden öğretmenliği deneyimlemek: Özel eğitim öğretmen adayları ve uygulama öğretim elemanları neler söylüyor? [Experiencing teaching without entering the classroom: What do pre-service special education teachers and practicum instructors say?]. TEBD, 21(3), 1257-1287. https://doi.org/10.37217/tebd.1217143
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK], (2021). Küresel salgında yeni normalleşme süreci [New normalization in the pandemic]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salgindayeni-normallesme-sureci-2020.pdf
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Duygu Büyükköse 0000-0002-9082-0656

Elçin Yüksel Akgün 0000-0002-5870-708X

Erkan Kurnaz 0000-0001-8905-8011

Early Pub Date November 30, 2024
Publication Date November 30, 2024
Submission Date July 7, 2024
Acceptance Date October 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Büyükköse, D., Yüksel Akgün, E., & Kurnaz, E. (2024). Experiences of the Special Education Teacher Candidates in the Distance Teaching Practice Procedure. International Journal of Turkish Education Sciences, 12(3), 1549-1587. https://doi.org/10.46778/goputeb.1511495