The aim of this study is to determine the opinions and practices of social studies teachers regarding creative writing activities. The study population, which was surveyed, consisted of social studies teachers working in public schools in the central districts of Denizli. Sampling was not conducted within the scope of the research, and an attempt was made to reach the entire population. In this context, 117 social studies teachers from Merkezefendi and Pamukkale districts of Denizli Province participated in the study. A questionnaire, developed by researchers and consisting of both closed-ended and open-ended questions, was used as a data collection tool. Frequency and percentage techniques were employed to analyze quantitative data, while the content analysis method was utilized to analyze qualitative data. The results of the study reveal that social studies teachers often lack knowledge and training in creative writing, yet they frequently incorporate such activities into their lessons without being aware of it. Among the purposes of teachers to use these activities, attracting students' attention to the lesson, ensuring permanent learning of the subject, and developing students' imagination come to the forefront. Teachers mentioned the contribution of creative writing activities in five dimensions: learning process, development of thinking skills, development of language skills, getting to know students, and learning the subject/discipline content. However, teachers are hesitant to use these activities, especially due to time constraints and students' lack of interest in writing activities. More than half of the teachers would like to receive training in creative writing. The results obtained in the study can benefit from teachers' perspectives and experiences in developing creative writing activities for social studies teaching. In this context, it is understood that studies should be focused on the appropriate integration of creative writing methods with the content of the field.
Pamukkale University Social and Human Sciences Research and Publication Education Board, decision numbered 68282350/2024/3 dated 19.12.2024
The research was supported by TUBITAK 2209-A University Students Research Projects Support Program, project number 1919B012300745.
1919B012300745
We would like to thank TUBITAK.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin yaratıcı yazma etkinlikleri konusundaki görüş ve uygulamalarının belirlenmesidir. Tarama (survey) modeline göre yürütülen araştırmanın evrenini Denizli’nin merkez ilçelerine bağlı devlet okullarında görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem alınmamış ve tüm evrene ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda araştırmaya Denizli ili Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerinde görev yapan 117 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve hem kapalı hem de açık uçlu sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi için frekans ile yüzde teknikleri, nitel verinin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, sosyal bilgiler öğretmenlerinin yaratıcı yazmaya ilişkin bilgi ve eğitim eksikliği yaşadıklarını, buna rağmen derslerinde bu tür etkinlikleri bilinçli olmaksızın kullandıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmenlerin bu etkinlikleri kullanma amaçları arasında öğrencilerin ilgisini derse çekmek, konunun kalıcı bir şekilde öğrenilmesini sağlamak ve öğrencilerin hayal güçlerini geliştirmek ön plana çıkmaktadır. Öğretmenler, yaratıcı yazma çalışmalarının öğrenme süreci, düşünme becerilerinin gelişimi, dil becerilerinin gelişimi, öğrencileri tanıma ve konu/disiplin içeriğini öğrenmeye yönelik olmak üzere beş boyutta katkıdan söz etmişlerdir. Buna karşın öğretmenler özellikle zaman kısıtlılığı ve öğrencilerin yazma etkinliklerine karşı ilgisizlikleri nedeniyle bu etkinlikleri kullanmaktan çekinmektedirler. Öğretmenlerin yarıdan fazlası yaratıcı yazma konusunda eğitim almak istemektedir. Araştırmada elde edilen sonuçlar, sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı yazma çalışmalarının geliştirilmesi konusunda öğretmen perspektifinden ve deneyiminden yararlanılmasına hizmet edebilir. Bu çerçevede özellikle alan içeriği ile yaratıcı yazma yönteminin uygun şekilde bütünleştirilmesine yönelik çalışmalar üzerinde durulması gerektiği anlaşılmaktadır.
Pamukkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Eğiti Kurulu, 19.12.2024 tarih ve 68282350/2024/3 sayılı karar.
Araştırma TÜBİTAK 2209-A- Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012300745 nolu proje olarak desteklenmiştir.
1919B012300745
TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012300745 |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | October 4, 2025 |
Submission Date | February 25, 2025 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |