Working memory is a fundamental cognitive system that enables children to temporarily store, manipulate, and apply information to accomplish tasks. The preschool period constitutes a pivotal developmental window during which these skills mature rapidly, laying the groundwork for higher-order cognition. This review synthesizes contemporary research on working memory, examining its developmental course, constituent components, and associations with language acquisition, early numeracy, and emergent literacy in early childhood. Furthermore, it provides evidence-based recommendations on classroom design, pedagogical strategies, and teacher practices that support the development of working memory in preschool environments. Recognizing that working memory is a strong predictor of later academic success, the paper emphasizes the critical importance of nurturing these abilities early in life. By doing so, it aims to inform teacher professional development and foster the creation of classroom practices that optimize cognitive growth.
As this study is a review article, it does not require ethics committee approval.
Çalışma belleği; çocukların bilgiyi geçici olarak zihinlerinde tutmalarını, işlemeye devam etmelerini ve bu bilgiyi görevleri tamamlamak için kullanmalarını sağlayan temel bir bilişsel süreçtir. Okul öncesi dönem, bu becerilerin hızla geliştiği ve bilişsel temellerin atıldığı kritik bir evredir. Bu derleme çalışmasında, çalışma belleği kavramı çok yönlü biçimde ele alınmakta; gelişim süreci, bileşenleri ve erken çocuklukta dil gelişimi, matematik ve erken okuryazarlık becerileriyle olan ilişkisi güncel literatür ışığında incelenmektedir. Ayrıca, okul öncesi eğitim ortamlarında çalışma belleği becerilerini desteklemeye yönelik sınıf içi düzenlemeler, öğretim stratejileri ve öğretmen rollerine dair öneriler sunularak, alana uygulama temelli katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Çalışma belleğinin ileriki eğitim kademelerinde akademik başarıyı öngören temel bilişsel yapılardan biri olduğu göz önünde bulundurularak, bu becerilerin erken yaşlarda desteklenmesinin önemi vurgulanmaktadır. Bu yönüyle çalışma, okul öncesi öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlamayı ve bilişsel gelişimi destekleyen sınıf uygulamalarının geliştirilmesine zemin hazırlamayı hedeflemektedir.
Bu araştırma derleme türünde olduğu için etik kurul kararı gerektirmemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | October 3, 2025 |
Submission Date | March 30, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |