Since individuals achieve social cohesion by embracing culture, and societies exist and develop through their cultures, the transmission of culture and its products, namely cultural heritage, is considered important. The transmission of culture and cultural heritage is made possible through cultural heritage education, and this education is carried out in schools through certain courses. The social studies course is among the courses in which cultural heritage content is most extensively included. Social studies course fulfills this function through its curricula. In this context, the aim of the study is to examine the 2018 and 2024 Social Studies Course Curricula in terms of culture and cultural heritage elements. The study was conducted using the document review method, one of the qualitative research methods, and the data source consisted of the 2018 and 2024 Social Studies Course Curricula. Document analysis was used in the analysis of data obtained from the curricula. According to the findings obtained from the research, in the 2018 and 2024 Social Studies Course Curricula, statements related to art, cultural values, lifestyles, cultural competencies, national consciousness, historical consciousness, language, religion and beliefs, historical figures, cultural institutions, historical artifacts and sites, family history and dynamics, economy and livelihood, significant days and celebrations, scientific knowledge and practices, forms of governance, educational systems, defense systems, and sport were identified, whereas no statement related to ways of thinking was found. Since ways of thinking are absent from both the 2018 and 2024 curricula, it is recommended that this issue be taken into consideration in future revisions of the curriculum.
This study does not require ethics committee permission as it was conducted with publicly available documents.
Bireyler kültürü benimseyerek toplumsal uyumu gerçekleştirdiğinden ve toplumlar kültürleriyle var olup geliştiğinden kültürün ve kültürün ürünleri olan kültürel mirasın aktarılması önemli görülmektedir. Kültür ve kültürel mirasın aktarılması, kültürel miras eğitimi ile mümkün olmakta, bu eğitim okullarda belli başlı dersler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Sosyal bilgiler dersi, kültürel miras içeriğinin en geniş kapsamda yer aldığı derslerin başında gelmektedir. Sosyal bilgiler dersi bu işlevini, öğretim programları aracılığıyla yerine getirmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı 2018 ve 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının kültür ve kültürel miras ögeleri açısından incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi ile yürütülmüş, veri kaynağını 2018 ve 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları oluşturmuştur. Öğretim programlarından elde edilen verilerin analizinde doküman analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre 2018 ve 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarında kültür ve kültürel miras ögelerinden sanat, kültürel değerler, yaşam biçimleri, kültürel yetkinlikler, millî bilinç, tarih bilinci, dil, din ve inanış, tarihî şahsiyetler, kültürel kurumlar, tarihî eserler ve mekânlar, aile geçmişi ve dinamikleri, ekonomi ve geçim kaynakları, önemli günler ve kutlamalar, bilimsel bilgi ve uygulamalar, yönetim biçimleri, eğitim sistemleri, savunma sistemleri ve spor ile ilgili ifadelere rastlanmış, düşünme biçimleri ile ilgili bir ifadeye rastlanmamıştır. Düşünme biçimleri hem 2018 hem de 2024 programında yer almadığından gelecek programlarda bu durumun dikkate alınması önerilmektedir.
Bu çalışma, kamuya açık dokümanlarla gerçekleştirildiği için etik kurul izni gerektirmemektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Curriculum and Instration (Other), Social Studies Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 18, 2025 |
| Publication Date | November 17, 2025 |
| Submission Date | June 14, 2025 |
| Acceptance Date | September 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |