In this study, a comparative analysis of consumption of edible oil of families in Central Town of Ordu Province. In addition, factor analysis was conducted on factors which affect the consumption of hazelnut oil. The data used in the study in January 2013 was a result of a survey conducted with 272 people. According to the survey, the most consumed oils, butter (71.32%) and hazelnut oil (61.76%), which is the amount of total fat consumption of 6.71 kg/month per family and 1.89 kg/month per person. Families with more than 5 litter containers prefer buying oil. Hazelnut oil is thought to be healthy and of good quality too much is consumed by local people. As a result of factor analysis, three factors (image and highly attractive, odour and low weight, quality and health) affecting hazelnut oil consumption has been collected under the title.
Bu araştırmada, Ordu İli Merkez İlçedeki ailelerin yemeklik yağ tüketim durumları incelenmiştir. Ayrıca fındık yağı tüketimine etki eden faktörlere ilişkin faktör analizi yapılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler Ocak-2013 yılında 272 adet kişi ile yapılan anket çalışması sonucu elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, en fazla tüketilen yağlar tereyağı (%71,32) ve fındık yağıdır (%61,76). Toplam yağ tüketim miktarı aile başına 6,71 kg/ay ve kişi başına ise 1,89 kg/ay’dır. Aileler yağ satın alırken en fazla 5 lt’lik ambalajları tercih etmektedirler. Fındık yağı sağlıklı ve kaliteli olması düşüncesiyle bölge halkı tarafından çok fazla tüketilmektedir. Faktör analizi sonucunda, fındık yağı tüketimini etkileyen faktörlerin 3 başlık (görüntü ve albenisi yüksek, koku ve hafiflik, kalite ve sağlık) altında toplandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2013 Issue: 1 |