Giriş: Engelli çocuklar genelde informal aktivitelere katılım eğilimi içersindedirler.Amaç:Öğrenme Güçlüğü olan bireylerde aktivite performansı müdahalesi ile uyku kalitesi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler:Araştırmanın örneklemini, Ankara ilinde bir özel eğitim kurumunda, yaş ortalaması 19, 88 ±7,72 yıl olan çocuklar oluşturdu. Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi (PUKİ) ve çocukların Aktivite performansları ve tatmin düzeyleri Kanada Aktivite Performans Ölçümü (KAPM) ile değerlendirildi. Müdahale 3 ay boyunca haftada 2 seans olarak düzenlendi. Bulgular:Çocuklarının engel türüne baktığımızda; % 50’i zihinsel engel, % 16,7’i öğrenme güçlüğü, %’ 11,1 Serebral Palsi, %’5,6’sının orta düzey zihinsel engel olduğu belirlendi. KAPM-p puanı uygulama öncesi 6,11±2,39 ve sonrası 9.44±0.85 dir. Uygulama öncesi (KAP-t) 5,38 ±2,090 ve sonrası 8,94±1.30 dir. PUKİ Uygulama öncesi 3,44±1,72 ve sonrası 1,94 ±1,39 dir.
Uyku kalitesinin uygulamadan sonra arttığı belirlenmiştir. Aktivite sayısında istatistiksel olarak anlamlı bir artma bulunmuştur (p=0.000*, t=-3,66). Müdahale sonrasında bireylerin KAPM ölçümleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0,05).KAPM P ve KAPM t puanları aktivite eğitimi sonrası artmıştır (p=0.000).KAPM ile PUKİ arasındaki ilişki bulunmamıştır. Sonuç:Bireylerin çevre ve aktivite ile ilgili faktörleri göz önünde bulundurularak aktivite performans ve tatmin alanlarına yönelik daha fazla değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını içeren çalışmaların planlanması gerekmektedir.
Aktivite performansı Aktivite memnuniyeti Uyku kalitesi Öğrenme güçlüğü Cognitif education
yok
yok
yoktur
Backround:Engelli çocuklar genelde informal aktivitelere katılım eğilimi içersindedirler.Purpose:It was conducted to determine the relationship between activity performance intervention and sleep quality in individuals with Learning Disabilities.Materials and Methods: The sample of the study consisted of children with a mean age of 19.88 ±7.72 years in a private education institution in Ankara. The Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) and children's Activity performance and satisfaction levels were evaluated with the Canadian Activity Performance Measurement (COPM). The intervention was organized as 2 sessions per week for 3 months. Results: When we look at the type of disability of their children; It was determined that 50% had intellectual disability, 16.7% had learning difficulties, '11.1% had cerebral palsy, '5.6% had moderate intellectual disability. The COPM -p score was 6.11±2.39 before the application and 9.44±0.85 after the application. Before the application (COPM-t) was 5.38 ± 2.090 and after 8.94 ± 1.30. PQI was 3.44±1.72 before the application and 1.94 ±1.39 after. It was determined that sleep quality increased after the application. A statistically significant increase was found in the number of activities (p=0.000*, t=-3.66). A statistically significant difference was found between the COPM measurements of the individuals after the intervention (p<0.05). COPM P and COPM t scores increased after activity training (p=0.000). No relationship was found between COPM and PUKI. Conclusion: Considering the environmental and activity-related factors of individuals, it is necessary to plan studies that include more evaluation and intervention approaches for activity performance and satisfaction.
Activity performance Activity satisfaction Sleep Quality Learning disability
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3 |