This study aims to examine the perceptions of the
school counselors about parents through the metaphor method. Participants of
the study were 82 school counselors who worked in city center of Diyarbakır.
For data collection, the School
Counselors' Perception About Parents Form was used. Content analysis was
used to analysis data. At the end of the
analysis, two main themes were found related to perceptions of the school
counselors about the parents: positive
and negative. There were 60 metaphors
and four sub-themes as related to positive
theme and 22 metaphors and two sub-themes under negative theme. The sub-themes under the positive theme generally emphasized the relationship between
parents and the students. According to these sub-themes, parents were perceived
as an important factor that reflects, raises, directs and supports students and
completes the education system components. On the other hand, in the sub-themes
under negative theme, the relationship of the school counselors with the
parents was emphasized. According to these sub-themes, parents' unaware and
blaming approach caused that school counselors developed a negative perception
related to parents.
Bu çalışmada,
rehber öğretmenlerin öğrenci velilerine ilişkin algılarının metafor yöntemi ile
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, Diyarbakır il merkezinde görev yapan
82 rehber öğretmenden oluşmaktadır. Veriler Rehber
Öğretmenlerin Velilere İlişkin Algılarını İnceleme Formu ile toplanmış;
içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda, rehber
öğretmenlerin velilere ilişkin algılarının olumlu
ve olumsuz olmak üzere iki ana temada
toplandığı belirlenmiştir. Bu durumda, olumlu
ana temasının altında 60 metafor ve dört alt tema; olumsuz ana temasının altında ise 22 metafor ve iki alt tema ortaya
çıkmıştır. Olumlu ana temasının
altında yer alan alt temalarda, genel olarak velinin öğrenci ile olan ilişkisi
vurgulanmıştır. Söz konusu temalara göre veli, öğrenciyi yansıtan, yetiştiren,
yönlendiren, destekleyen ve eğitim sistemini tamamlayan bir unsur olarak
algılanmaktadır. Diğer tarafta ise, olumsuz
ana temasının altındaki temalarda, velinin öğretmen ile olan ilişkisi ortaya
çıkmıştır. Bu temalara göre, velinin suçlayıcı ve bilinçsiz yaklaşımı rehber
öğretmenler üzerinde negatif bir algı oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.