Educational sociology combined the concepts of "education" and "sociology" with the 20th century and found its place in the field. The belief that education cannot be considered separately from society and that the relationship between these two concepts, which have two-sided interaction, will be benefited from, enabled the Sociology of Education course to be included in the curriculum of Education Faculties in Turkey. The need for resource books in teaching this new field to prospective teachers has been filled by valuable academicians in the field. Prof. Dr. Hikmet Yıldırım Celkan has made important contributions to the field with his books and articles in the field of Educational Sociology. The purpose of this article, in the light of Celkan's books; "Educational Sociology" and “Educational Sociology of Ziya Gökalp”, which includes detailed examinations and evaluations of the development of Turkish Educational Sociology, as well as the past and current points of Educational Sociology in the World, to examine Turkish educational sociology with Celkan's eyes.
Eğitim sosyolojisi 20’nci yüzyıl ile birlikte “eğitim” ve “sosyoloji” kavramlarını birleştirmiş ve alanda yerini bulmuştur. Eğitimin toplumdan ayrı düşünülemeyeceği ve iki taraflı etkileşime sahip bu iki kavramın ilişkisinden faydalanılacağına olan inanç, Eğitim Sosyoloji dersinin Türkiye’de Eğitim Fakültelerinin müfredatına katılmasını sağlamıştır. Bu taze alanın öncelikle öğretmen adaylarına öğretilmesinde kaynak kitaplara duyulan ihtiyaç alanda kıymetli akademisyenlerce doldurulmuştur. Prof.Dr. Hikmet Yıldırım Celkan, Eğitim Sosyolojisi alanında kaleme aldığı kitap ve makaleler ile alana önemli katkılarda bulunmuştur. Bu makalenin amacı, Prof.Dr. Celkan’ın Dünya’da Eğitim Sosyolojisinin geçmişi ve geldiği noktaların yanında Türk Eğitim Sosyolojisinin gelişimi hakkında ayrıntılı inceleme ve değerlendirmelerine yer verdiği “Eğitim Sosyolojisi” ve “Ziya Gökalp’in Eğitim Sosyolojisi” kitaplarının ışığında Türk eğitim sosyolojisini Prof.Dr. Celkan’ın gözü ile incelemektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2022 |
Publication Date | April 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.