Teaching Turkish as a second language is done through listening, reading, speaking and writing language skills and it is aimed to teach all skills in a balanced and adequate way. The study was conducted in order to determine the effective and efficient use of basic language skills of students in the teaching of Turkish as a second language. In the study conducted for the purpose of determining the situation using the qualitative research method, the data were collected through observation, interview and document review. The research was carried out through foreign students in the B1 course who continue their education at Kilis 7 Aralik University TÖMER and the teachers working at the relevant institution. As a result of the study, it was determined that students who learn Turkish as a second language cannot use their language skills in a balanced and efficient way, especially speaking and writing skills, and this is due to the student, the tutorial, and the course materials.
Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi dinleme, okuma, konuşma ve yazma dil becerileri üzerinden yapılmakta olup bütün becerilerin dengeli ve yeterli öğretilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde, öğrencilerin temel dil becerilerini etkili ve verimli kullanma durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yönteminden faydalanılarak durum belirleme amacıyla gerçekleştirilen çalışmada veriler gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma Kilis 7 Aralık Üniversitesi TÖMER’de eğitimlerine devam eden B1 kurundaki yabancı uyruklu öğrenciler ve ilgili kurumda görev yapan öğreticiler üzerinden yürütülmüştür. Çalışma sonucunda Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin özellikle konuşma ve yazma becerileri olmak üzere dil becerilerini dengeli ve verimli kullanamadıkları, bu durumun öğrenciden, öğreticiden ve ders materyallerinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde dil becerilerinin etkili ve verimli kullanılabilmesi amacıyla çalışma sonuçlarından hareketle bazı önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.