The purpose of this research is to determine whether the method of Reading Circle has efficiency on the effective qualities of reading (attitude, self-efficiency, anxiety and motivation). In this research, pretest posttest quasi-experimental design with control group was used. 58 students, studying at a secondary school in Gaziantep, Turkey, joined there search; 28 of these students were in control group and 30 of them were in experimental group. While gaining the data, the scales of “Reading Attitude”,“Reader’s Self-efficiency”, “Reading Anxiety of Elementary and Secondary School Students” and “Reading Motivation” were applied. The books that were determined during reading period were read by using the method of Reading Circle in experimental group; and by not using any mathod in control group. While analyzing the data, Mann Whitney-U, t-test, Wilcoxon Signed Lines and ANCOVA test were used. One of the results gained by the research was that the Reading Circle method made no difference between experimental group and control group in terms of reading anxiety. Another result gained by the research was that the Reading Circle method made a considerable difference between experimental group and control group in terms of reading motivation. The other result gained by the research was that the Reading Circle method did not make a considerable difference between experimental group and control group in terms of reading self-efficiency. Another result gained by the research was that the Reading Circle method made a considerable difference between experimental group and control group in terms of reading attitude. According to the results gained by the research; while the method of Reading Circle has positive impact on reading motivations and reading attitudes of students, no considerable difference occured in their reading anxiety and reading self-efficiency.
Bu araştırmanın amacı, okuma çemberi yönteminin okumanın duyuşsal nitelikleri (tutum, özyeterlik, kaygı ve güdü) üzerinde etkisinin olup olmadığını saptamaktır. Araştırma, ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile tasarlanmıştır. Araştırmaya Gaziantep ilindeki bir devlet okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 28 kontrol grubunda, 30 deney grubunda olmak üzere toplam 58 öğrenci katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde “Okuma Tutum”, Okur Özyeterlik” “İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı”, “Okuma Motivasyonu” ölçeklerine başvurulmuştur. Araştırma sürecinde belirlenen kitaplar, deney grubuna okuma çemberi yöntemi uygulanarak; kontrol grubuna ise herhangi bir yöntem uygulanmadan okutulmuştur. Verilerin analizinde Mann-Whitney U, t-testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar ve ANCOVA testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan biri okuma çemberi yönteminin okuma kaygısı açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında bir farklılaşma oluşturmadığı yönündedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan bir diğeri okuma çemberi yönteminin okuma güdüsü açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılaşma oluşturduğu yönündedir. Araştırmadan elde edilen diğer sonuç okuma çemberi yönteminin okuma özyeterliği açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılaşma oluşturmadığı yönündedir. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuç ise okuma çemberi yönteminin okuma tutumu açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılaşma oluşturduğu yönündedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okuma çemberi yöntemi öğrencilerin okuma güdüleri ve okumaya ilişkin tutumları üzerinde olumlu yönde etkili olurken, okuma kaygıları ve okuma özyeterlikleri üzerinde anlamlı bir farklılaşma oluşturmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.