İslam düşüncesinde sadece insanın insan ile değil; aynı zamanda insanın
çevre ile olan ilişkileri de düzenlenmiştir. İslam’ın iki temel kaynağı olan Kur’ân
ayetlerinde ve peygamberin sözlerinde (hadis) bu konuya ilişkin çok sayıda öneri, kural ve yasak vardır. İslam’a göre, fiziksel çevre de dâhil olmak üzere dünyadaki
her şey, insan onlardan yararlansın diye yaratılmıştır. Ancak insan çevresindeki
bu nimetlerden yararlanırken sınırsız bir özgürlüğe sahip değildir. O, bu
nimetlerden yararlanırken çevreye saygı göstermeli, onu korumalı ve kendi
hizmetine sunulan varlıkları hoyratça tüketmemelidir. Diğer bir deyişle insan,
ekolojik dengenin devamını gözeterek fiziksel çevresiyle ilişki kurmalıdır. Bu
çalışmada, Kur’an ayetleri ve İslam peygamberi Hz. Muhammed’in sözleri
ışığında, ekolojik dengenin İslam düşüncesindeki yeri tartışılmıştır. Yöntem olarak
içerik analizi ve veri yorumlama teknikleri kullanılmıştır.
In Islamic thought, the relation of human with his environment is arranged besides the relation of human with human. There is so much advice, a great many rules and bans in this issue in Qurán ayahs and in the saying of the Prophet (hadith), which are two basic sources of Islam. According to Islam, everything on the earth, including physical environment was created so that human being could benefit from it. However, it doesn’t mean that human being has a limitless freedom while benefitting from these blessings. He should be respectful to the environment while benefiting from it, protect it and should not use it wastefully. In other words, human being should make a connection with the physical environment by paying attention to the continuation of ecological balance. In the current study, the place of ecological balance in Islamic thought was investigated in the light of Qurán ayahs and the sayings of the Prophet Mohammad of Islam. Content analysis and data analysis techniques were used as a method
Other ID | JA35AA72DR |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |