Allah, Kur’ân’da insanları yaratılış, kâinât ve insan gibi konularda
tefekküre dâvet ettiği gibi, bizzat Kur’ân âyetlerini tefekkür etmelerini de
ister. Bundan dolayı, Kur’an öğretiminde tertîl ile okuma, hıfz ve tefsîri
yanında tefekkür de yer almalıdır. Kur’ân âyetlerini tefekkürde
belirleyebildiğimiz kadarıyla birkaç yöntem vardır. Bunlar; tahsîs (âyetten
her bir şahsın kendine çıkaracağı sonuçlar), mefhum-i muhâlif (âyetin
konusu uygunsa -iyilik, kötülük gibi- anlamının zıddını bulmak) ve duâ
yöntemleridir. Bu teorik teklifi test amacıyla, farklı yaş gruplarına
uyguladık ve olumlu neticelere ulaştık. Kur’an tefekkürünü uygulamak
için, kişilerin yaş ve seviyeleri dikkate alınarak sûre veya âyet grupları
oluşturulmalı, kademeli bir şekilde bütün Kur’an tefekkür ettirilmelidir
In the Qur'an, Allah invites people to contemplate on creation,
universe and humanbeing; likewise He wants from people to contemplate
on verses of the Qur'an. Therefore, teaching of the Qur’an recitation
should be included in the“tarteel” (slow, measured rhythmic tones), “hıfz”
(memorisation of the Qur’an), “tafsir” (qur’anic exegesis) and
contemplating. As for as we can determine, there are several methods in
contemplation of Quranic verses. Here are these: the allocation (from verse
ourselves to the conclusions which), concept opponents (if the subject of
the verse as goodness and badness- to find the opposite of meaning) and
praying methods. This is a theoretical proposal for testing purpose; we
enforced these methods different groups of age and got a good result.
Contemplation of the Holy Qur’an to apply, taking into consideration the
age of persons and levels, should be established chapters or groups of
verses and all the Holy Qur’an should be contemplated gradually.
Other ID | JA64VA38NY |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 2 |