Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaygın din eğitimi
faaliyetlerini yürüttüğü kurumlarından Kur’an kursları, temelde Kur’an-ı Kerim
öğretimine dayanan bir hizmet sunmaktadır. Kur’an kurslarında sunulan bu
hizmetin niteliği öğreticilerin niteliğiyle doğrudan ilişkilidir. Bu çalışmada,
söz konusu öğreticilerin Kur’an-ı Kerim öğretiminde izledikleri yöntemler
araştırılmıştır. Öğreticilerin Kur’an öğretiminde izlediklerini belirttikleri
yöntemlerin neler olduğu ve bilimselliği, öğreticilerin ders öncesi yaptıkları
hazırlıkların neler olduğu, yöntemleri seçerken hangi ilkeleri dikkate
aldıkları, kullandıkları yöntemlerin etkililiğini nasıl değerlendirdikleri,
öğrenme alanlarına göre yöntem çeşitliliğine gidip gitmedikleri gibi hususlar
açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır.
Çalışma Kayseri’ye bağlı Kocasinan, Talas,
Melikgazi ilçelerindeki Kur’an kurslarında görev yapmakta olan 126 Kur’an kursu
öğreticisinin anket çalışmasına verdikleri yanıtlar neticesinde
oluşturulmuştur. Toplanan nicel
veriler SPSS-21 istatistik programı ile anketteki açık uçlu sorulardan elde
edilen veriler ise betimsel analiz yoluyla nicel verilerle karşılaştırmalı
olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen
sonuçlara göre, öğreticilerin Kur’an öğretiminde kullandıklarını belirttikleri
yöntem isimlerinin büyük çoğunluğu, literatürde öğretim yöntemi kabul edilen
uygulamalarla örtüşmemektedir. Takip ettikleri işlem adımlarının deneme
yanılmayla buldukları etkinlikler olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, Kur’an
öğretiminde, kullanılan öğretim yöntemleri konusunda belli düzeyde yeterliliği
olan öğreticiler bulunmakla birlikte, önemli bir grup öğreticinin hazırlıktan
uygulama aşamasına, öğretim yöntemlerini tanıma, seçme ve kullanmaya, dersin
sonunda ölçme ve değerlendirmeye kadar genel itibariyle, önemli bir takım
eksikliklerinin olduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |