Osmanlı
devleti Halep'te Hüsrev Paşa Camisi (H.938), Adli Muhammed Paşa Camisi (H.
957), Behram Paşa Camisi (H.988), İbşir Paşa Camisi (H.1061) ve Osman Paşa
camisi gibi önemli beş cami inşa etmiştir. Camilerin yönetimi, Emevi ve Abbasi
dönemlerinden farklılık arz etmiştir. Özellikle camiler vali ve zengin
Osmanlılar tarafından nasıl yönetileceği, gelir-gider planlaması önceden
yapılarak inşa edilmiştir. Dolayısıyla Halep’teki camilerin yönetiminde günümüzde
olduğu gibi Diyanet İşleri Başkanlığına benzer bir kurumlaşma benimsenmemiştir.
Yani bahsedilen camilerin, yönetimi ve denetimi merkezi bir yapı tarafından
yürütülmemektedir. Böylece Osmanlı, devlet olarak imamların atanma, camilere
özgü destek fonu ayırma ve ücretleri ödenmesi gibi sorumlulukları
üstlenmemiştir. Daha çok kurucu merkezli özerk bir yönetim biçimini tercih etmiştir.
Bu tarz yönetim mezkûr dönemde vakıflar aracılığıyla olmaktadır. Bu yönden bu
camilerin vakıflar vasıtasıyla nasıl idare edildiği, bahsedilen 5 caminin
kurucuları, tarihçeleri, genel ve gelir-gider yönetim biçimi ve bugünkü
durumları incelenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada veriler daha çok
Arapça kaynaklardan elde edilmiştir. İngilizce ve yerel kaynaklardan elde
edilen bilgiler ile de ulaşılan malumat teyit edilmiştir. Neticede Osmanlı ile
birlikte bölgede camiler kendi giderlerini karşılayabilecek bir alt yapıya
kavuşturulmuştur. İhtiyaç duyulan, gerek tamirat-tadilat işleri gerekse görevli
istihdamı, vakıflar aracılığı ile sürdürülebilir hale gelmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |