Bu çalışma, hidrolik-otofretaj işleminde ağır silah namlusu için gerilme dağılımının analitik ve sayısal yöntemlerle kapsamlı bir şekilde incelenmesini içermektedir. Elastik-plastik geçiş yarıçapını ve optimum otofretaj basıncını hesaplamak için analitik denklemler kullanılmıştır. Gerilme dağılımları, yükleme, basınç kaldırma ve çalışma basıncı uygulamasının her aşamasına özgü belirli denklemler ile hesaplanmıştır. Hem analitik hem de sayısal modelde, bilineer-kinematik pekleşme malzeme modeli, düzlem-şekil değişimi hali ve Von Mises akma kriteri kullanılmıştır. Analiz matrisi dört ana parametreden oluşan geniş bir yelpazeyi içermektedir: namlu çapı, namlu malzemesinin akma dayanımı, otofretaj basıncı ve çalışma basıncı. Bu parametrelerin otofretaj işlemi üzerindeki etkileri karşılaştırmalı bir şekilde verilmiştir. Çalışma basıncı altında otofretajlı namlu için Von Mises eşdeğer gerilmesi %36 oranında azalmıştır. Namlu çapı arttıkça, maksimum Von Mises eşdeğer gerilmesi parabolik olarak artmış ve çalışma basıncı uygulandığında konumu namlu iç yarıçapına doğru yönlendirilmiştir. Benzer şekilde, elastik-plastik geçiş yarıçapı artan akma dayanımı ile iç yarıçapa doğru yönlendirilmiştir.
This study represents comprehensive investigations of the stress distribution for a heavy-weapon-barrel in hydraulic-autofrettage process by means of analytical and numerical methods. Analytical equations are employed to calculate elastic-plastic junction radius and optimum autofrettage-pressure. Stress distributions are calculated with certain equations specific to each stage of loading, unloading and working-pressure application. In both analytical and numerical model, bilinear-kinematic-hardening material model, plane-strain model, and Von Mises-yield-criteria are used. The investigation matrix includes a wide range of four main parameters: barrel diameter, yield strength of barrel material, autofrettage- pressure and working-pressure. The effects of these parameters on autofrettage process are presented in a comparative manner. There is a 36% reduction of Von Mises stress for autofrettaged barrel under working pressure. With increasing barrel diameter, the maximum Von Mises stress parabolically increases and its location moves to the barrel inner radius when working pressure is applied. Radius of elastic-plastic junction is directed towards the inner radius with increasing yield strength.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Numerical Methods in Mechanical Engineering |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 17, 2025 |
| Publication Date | November 7, 2025 |
| Submission Date | November 28, 2024 |
| Acceptance Date | August 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Early View |