Research Article
BibTex RIS Cite

SPECIAL EDUCATIONAL BUILDINGS AND ACCESSIBILITY

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 253 - 268, 30.06.2023

Abstract

In special education and rehabilitation buildings, where physically and mentally
disabled individuals receive education and develop some social skills to
integrate themselves into social life, many problems are faced depending on the
design. The reasons for this are the inadequacy of architectural solutions, the
lack of a user-oriented design from scratch, the buildings having different
functions before, and the fact that these converted buildings cannot fully meet
the requirements of the user. The surplus of “converted special education
buildings” in our country and this building group being suitable for the
requirements of special education students, and all their requirements are
planned from the ground up, and what can be done to make the existing
converted buildings affordable with the least cost, designing an accessible and
barrier-free special education building were the focal points of the study.

References

  • [1] Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15(3), 169-182.
  • [2] Giresunlu,G.,Engellinin El Kitabı, Destek Yayınları,2011,İstanbul. True, E.,Türel, H., YAPILI BİR ÇEVRENİN FİZİKSEL ENGELLİLER YÖNÜYLE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA,Yalın Yayıncılık, 2019, İstanbul.
  • [3] Öztürk, M. (2011). Türkiye”de Engelli Gerçeği. MÜSİAD Cep Kitapları-30, İstanbul: Ajansvista, 1-22.
  • [4] Yılmaz,B.,“Bedensel Engelli Çocukların Temel Eğitim Okullarında Eğitim Alabilmesi İçin Gereken Mimari Düzenlemeler”, Bilimsel Dergi Makalesi,( 2005)
  • [5] Çağlar,S., Uluslararası Hukuk ve Türk Sisteminde Engellilerin Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri,Beta Basım, 2009,İstanbul.
  • [6] Güngör, C.,“Alışveriş Merkezlerinin Engelliler İçinErişebilirlik Standartları Kapsamında İrdelenmesi”, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2007)
  • [7] Ertürk, K.L., Şimşek, A., Songür, D.G., Şengül, G., “Türkiye”de Engelli Farkındalığı ve Engelli Bireylerin Adalete Web Erişilebilirlikleri Üzerine Bir Değerlendirme”, BİLGİ DÜNYASI, 2014, 15 (2) 375-395
  • [8] Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). Mesleki eğitimde bütünleştirme uygulamaları kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, 12-172
  • [9] Dişyapar, C.,“LİSE YAPILARININ ve YAKIN ÇEVRELERİNİN ULAŞILABİLİRLİKLE İLGİLİ TÜRK STANDARTLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Mimarlık Anabilim Dalı, (2015)
  • [10] Karagöz,T.,”ÇANKIRI DEVLET HASTANESİ YERLEŞKESİ VE ÇEVRESİNİN ULAŞILABİLİRLİK İLE İLGİLİ TÜRK STANDARTLARI ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ”,Yüksek Lisans Tezi,Gazi Üniversitesi,Mimarlık Anabilim Dalı,(2019)
  • [11] Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Sayı 573, Madde 3. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, 1999, s.395.
  • [12] Kaplan, G., Aksoy, V., “Özel Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının Evrensel Tasarım İlkeleri Doğrultusunda İncelenmesi”: Eskişehir Örneği , Yaşadıkça Eğitim, Cilt 33, Sayı 2, Yıl 2019, s. 169-186
  • [13] Mace, R.L., G.J. Hardie ve J.P. Place, (1997), AccessibleEnvironments: Toward Universal Design, (çev. Hacıhasanoğlu) NC StateUniversity, The Center for Universal Design. (Eserin orijinali 1991”de yayımlandı.), 93-101.
  • [14] Belir,Ö.,Çakır,H.,Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar, Nobel Akademik Yayıncılık,2018,Ankara.
  • [15] Aslaksen,F., Bergh, S., Bringa, O.R.,& Heggem,E.K.(1997,Aralık).Universal Design: Planning and Design for All.Cornell University ILR School.
  • [16] Ersöz, E., Engellilere Yönelik Ayrımcılık ve Makul Uyumlaştırma Kavramı,Araştırma Makalesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (NEÜHFD), 2020.
Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 253 - 268, 30.06.2023

Abstract

References

  • [1] Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15(3), 169-182.
  • [2] Giresunlu,G.,Engellinin El Kitabı, Destek Yayınları,2011,İstanbul. True, E.,Türel, H., YAPILI BİR ÇEVRENİN FİZİKSEL ENGELLİLER YÖNÜYLE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA,Yalın Yayıncılık, 2019, İstanbul.
  • [3] Öztürk, M. (2011). Türkiye”de Engelli Gerçeği. MÜSİAD Cep Kitapları-30, İstanbul: Ajansvista, 1-22.
  • [4] Yılmaz,B.,“Bedensel Engelli Çocukların Temel Eğitim Okullarında Eğitim Alabilmesi İçin Gereken Mimari Düzenlemeler”, Bilimsel Dergi Makalesi,( 2005)
  • [5] Çağlar,S., Uluslararası Hukuk ve Türk Sisteminde Engellilerin Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri,Beta Basım, 2009,İstanbul.
  • [6] Güngör, C.,“Alışveriş Merkezlerinin Engelliler İçinErişebilirlik Standartları Kapsamında İrdelenmesi”, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2007)
  • [7] Ertürk, K.L., Şimşek, A., Songür, D.G., Şengül, G., “Türkiye”de Engelli Farkındalığı ve Engelli Bireylerin Adalete Web Erişilebilirlikleri Üzerine Bir Değerlendirme”, BİLGİ DÜNYASI, 2014, 15 (2) 375-395
  • [8] Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). Mesleki eğitimde bütünleştirme uygulamaları kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, 12-172
  • [9] Dişyapar, C.,“LİSE YAPILARININ ve YAKIN ÇEVRELERİNİN ULAŞILABİLİRLİKLE İLGİLİ TÜRK STANDARTLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Mimarlık Anabilim Dalı, (2015)
  • [10] Karagöz,T.,”ÇANKIRI DEVLET HASTANESİ YERLEŞKESİ VE ÇEVRESİNİN ULAŞILABİLİRLİK İLE İLGİLİ TÜRK STANDARTLARI ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ”,Yüksek Lisans Tezi,Gazi Üniversitesi,Mimarlık Anabilim Dalı,(2019)
  • [11] Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Sayı 573, Madde 3. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, 1999, s.395.
  • [12] Kaplan, G., Aksoy, V., “Özel Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının Evrensel Tasarım İlkeleri Doğrultusunda İncelenmesi”: Eskişehir Örneği , Yaşadıkça Eğitim, Cilt 33, Sayı 2, Yıl 2019, s. 169-186
  • [13] Mace, R.L., G.J. Hardie ve J.P. Place, (1997), AccessibleEnvironments: Toward Universal Design, (çev. Hacıhasanoğlu) NC StateUniversity, The Center for Universal Design. (Eserin orijinali 1991”de yayımlandı.), 93-101.
  • [14] Belir,Ö.,Çakır,H.,Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar, Nobel Akademik Yayıncılık,2018,Ankara.
  • [15] Aslaksen,F., Bergh, S., Bringa, O.R.,& Heggem,E.K.(1997,Aralık).Universal Design: Planning and Design for All.Cornell University ILR School.
  • [16] Ersöz, E., Engellilere Yönelik Ayrımcılık ve Makul Uyumlaştırma Kavramı,Araştırma Makalesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (NEÜHFD), 2020.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Architecture
Journal Section Architecture
Authors

Merve Deniz Aktaş 0000-0001-9474-9546

Can Güngör 0000-0002-0393-4293

Sare Sahil 0000-0002-1842-5547

Publication Date June 30, 2023
Submission Date May 17, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Deniz Aktaş, M., Güngör, C., & Sahil, S. (2023). SPECIAL EDUCATIONAL BUILDINGS AND ACCESSIBILITY. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 11(2), 253-268.