Year 2019, Volume 7 , Issue 2, Pages 425 - 438 2019-06-11

Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi

Güngör BAL [1] , Tarık İÇTEN [2]


Bu çalışmada, web tabanlı artırılmış gerçeklik teknolojisine sahip bir sanal giyinme uygulaması başarıyla gerçekleştirilmiş ve sunulmuştur. Geliştirilen bu uygulama, bilgisayar kamerasını hareket algılayıcı olarak kullanabilen, uzaktan el hareketleri ile ürün seçimi yapabilen ve seçimi yapılan ürünü 2B olarak kullanıcı üzerinde görüntüleyebilen bir yapıdadır. Günümüzde sanal giyinme uygulamalarının genellikle e-ticaret aracılığıyla pazarlama sektöründe kullanıldığı görülmektedir. Bu uygulamaların e-ticaret işlemlerinde kullanımı, firmaların yeni ürünlerini müşterilerine tanıtım ve satışını daha kolay ve eğlenceli hale getirmektedir. Genellikle firmaların çevrimiçi verdikleri bu uygulama hizmeti bazı firmaların satış mağazalarında çevrimiçi ve çevrimdışı olarak da sunulmaktadır. Mağazalardaki sanal giyinme uygulama deneyimi; mağazanın fiziksel durumu, artırılmış gerçeklik ve hareket yakalama teknolojisine sahip cihazların maliyeti, mağaza içi uygulama kullanım yoğunluğu gibi zorluklar oluşturmaktadır. Bu zorlukların üstesinden gelmek için web tabanlı bir uygulama çalışması geliştirilmiştir. Bu uygulama sayesinde, el imleci kullanıcı el hareketlerine göre ekran üzerinde konumlandırılmakta ve ürün değiştirme aşamasında ekran üzerindeki butonların tetiklenmesini sağlamaktadır. Çalışma, 20 kullanıcı ile web ortamında bir gün süre ile uygulanmıştır. Uygulama hakkındaki kullanıcı görüşleri ve kullanıcıların memnuniyet düzeyleri hazırlanan ölçek ile alınmış ve iyi pozlanmış işaretçi ile başarılı sonuçlar elde edilmiştir.

Artırılmış gerçeklik, Sanal giyinme odası, ARToolKit, Actionscript
  • [1] S. Barutçu, Perakendecilik sektöründe teknolojik değişim: E-perakendecilik, e-mağaza bağlılığı ve e-mağaza bağlılığını etkileyen faktörler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2008, 13(1).
  • [2] E. Enginkaya, Elektronik perakendecilik ve elektronik alışveriş, Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 2006, 10-16.
  • [3] R. Kuttner, The net: a market too perfect for profits, BusinessWeek, 1998, (May, 11) 20
  • [4] J. F. Stumpf, Motion capture system. U.S. Patent Application No 12/802, 016, 2010.
  • [5] http://modsim.metu.edu.tr/en/system/files/node-export/seminermocap3.pdf
  • [6] A. Cappozzo, F. Catani, U. Della Croce & A. Leardini, Position and orientation in space of bones during movement: anatomical frame definition and determination. Clinical biomechanics, 10(4),1995, 171-178.
  • [7] S. Corazza, L. Muendermann,A. M. Chaudhari, T. Demattio, C. Cobelli & T.P. Andriacchi, A markerless motion capture system to study musculoskeletal biomechanics: visual hull and simulated annealing approach, Annals of biomedical engineering, 34(6), 2006, 1019-1029.
  • [8] http://www.medyaakademisi.com/sinemada-hareket-yakalama-motion-capture-teknolojisi-nasil-calisir.html
  • [9] http://ipisoft.com/2018/07/version-4-0-released/, (Erişim Tarihi: 12 Aralık 2018).
  • [10] http://thecaptury.com/, (Erişim Tarihi: 12 Aralık 2018).
  • [11] https://kinetisense.com/, (Erişim Tarihi: 13 Aralık 2018).
  • [12] http://www2.technologyreview.com/tr50/primesense/, (Erişim Tarihi: 18 Aralık 2018).
  • [13]M. Yuan, I. R. Khan, F. Farbiz, S. Yao, A. Niswar & M. H. Foo, A mixed reality virtual clothes try-on system, IEEE Transactions on Multimedia, 15(8), 2013, 1958-1968.
  • [14] S. Somyürek,”Öğrenme sürecinde z kuşağının dikkatini çekmek: artırılmış gerçeklik”, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63- 80, 2014.[15] https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_dressing_room , Erişim Tarihi: 13 Haziran 2018).
  • [16] T. İçten & G. Bal, Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi Üzerine Yapılan Akademik Çalışmaların İçerik Analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 2017, 401-415.
  • [17] T. İçten & G. Bal, Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 5(2), 2017, 111-136.
  • [18] U. Erra, G. Scanniello & V. Colonnese, Exploring the effectiveness of an augmented reality dressing room, Multimedia Tools and Applications, 1-31, 2018.
  • [19] F. Isıkdogan & G. Kara, A real time virtual dressing room application using Kinect,CMPE537 Computer Vision Course Project, 2012.
  • [20] M. Yuan, I. R. Khan, F. Farbiz, S. Yao, A. Niswar & M.H. Foo, A mixed reality virtual clothes try-on system. IEEE Transactions on Multimedia, 15(8), 2013, 1958-1968.
  • [21] I. Pa choulakis & K. Kapetanakis, Augmented reality platforms for virtual fitting rooms, The International Journal of Multimedia & Its Applications, 4(4), 2012, 35.
  • [22] K. Kjærside, K. J. Kortbek, H. Hedegaard & K. Grønbæk, ARDressCode: augmented dressing room with tag-based motion tracking and real-time clothes simulation. In Proceedings of the central European multimedia and virtual reality conference, 2005.[23] C. G. Martin, E. Oruklu, Human friendly interface design for virtual fitting room applications on android based mobile devices, Journal of Signal and Information Processing, 3(04), 2012, 481.
  • [24] http://www.sensemi.com, (Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2018).
  • [25] http://www.styku.com, (Erişim Tarihi: 16 Haziran 2018).
  • [26] http://www.zugara.com, (Erişim Tarihi: 11 Temmuz 2018
  • [27] K. R. Higgins, E. J. Farraro, J. Tapley, K. Manickavelu & S. Mukherjee, U.S. Patent No. 9,898,742. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office, 2018.[28] C. A. Becerra Rodríguez, Virtual Fitting Rooms (Doctoral dissertation, ETSI_Informatica), 2016.
  • [29] S. Yükçü & G. Atağan, Etkinlik, Etkililik ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(4), 2009.
  • [30] G. V. Paul, G. J. Beach, C. J. Cohen & C. J. Jacobus, U.S. Patent No. 7,684,592. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office, 2010.
  • [31] K. Hanbay & H. Üzen, Nesne tespit ve takip metotları: Kapsamlı bir derleme, Türk Doğa ve Fen Dergisi, 6(2), 2017, 40-49.
  • [32] S. R. Balaji, S. Karthikeyan, A survey on moving object tracking using image processing, 2017 11th International Conference on Intelligent Systems and Control (ISCO), IEEE, pp. 469–474, 2017.
  • [33] W. Luo, J. Xing, A. Milan, X. Zhang, W. Liu, X. Zhao & T. K. Kim, Multiple Object Tracking: A Literature Review, arXiv Preprint. arXiv:1409.7618, 2014.[34] B. Karasulu, Videolardaki Haraketli Nesnelerin Tespit Ve Takibi İçin Uyarlanabilir Arka Plan Çıkarımı Yaklaşımı Tabanlı Bir Sistem, Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering, 18(1), 2013, 93-110.
  • [35] A. Holtermüller, J. Plödereder, Tracking of persons with camera-fusion technology, 2012.
Primary Language tr
Subjects Engineering
Journal Section Tasarım ve Teknoloji
Authors

Orcid: 0000-0002-0564-5903
Author: Güngör BAL (Primary Author)
Institution: GAZİ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0003-2908-6621
Author: Tarık İÇTEN
Country: Turkey


Dates

Application Date : February 22, 2019
Publication Date : June 11, 2019

Bibtex @research article { gujsc530684, journal = {Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology}, issn = {}, eissn = {2147-9526}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2019}, volume = {7}, pages = {425 - 438}, doi = {10.29109/gujsc.530684}, title = {Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi}, key = {cite}, author = {Bal, Güngör and İçten, Tarık} }
APA Bal, G , İçten, T . (2019). Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi . Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology , 7 (2) , 425-438 . DOI: 10.29109/gujsc.530684
MLA Bal, G , İçten, T . "Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi" . Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology 7 (2019 ): 425-438 <https://dergipark.org.tr/en/pub/gujsc/issue/45674/530684>
Chicago Bal, G , İçten, T . "Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi". Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology 7 (2019 ): 425-438
RIS TY - JOUR T1 - Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi AU - Güngör Bal , Tarık İçten Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.29109/gujsc.530684 DO - 10.29109/gujsc.530684 T2 - Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology JF - Journal JO - JOR SP - 425 EP - 438 VL - 7 IS - 2 SN - -2147-9526 M3 - doi: 10.29109/gujsc.530684 UR - https://doi.org/10.29109/gujsc.530684 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi %A Güngör Bal , Tarık İçten %T Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi %D 2019 %J Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology %P -2147-9526 %V 7 %N 2 %R doi: 10.29109/gujsc.530684 %U 10.29109/gujsc.530684
ISNAD Bal, Güngör , İçten, Tarık . "Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi". Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology 7 / 2 (June 2019): 425-438 . https://doi.org/10.29109/gujsc.530684
AMA Bal G , İçten T . Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi. GUJS Part C. 2019; 7(2): 425-438.
Vancouver Bal G , İçten T . Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology. 2019; 7(2): 425-438.
IEEE G. Bal and T. İçten , "Web Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Sanal Giyinme Uygulamasının Tasarımı ve Test Edilmesi", Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, vol. 7, no. 2, pp. 425-438, Jun. 2019, doi:10.29109/gujsc.530684