Bu eserde, rotorunda çoklu sayıda bariyere sahip Eksenel Akılı Senkron Relüktans Motor (EA-SRM) tasarımı yapılarak, aynı stator yapısı ve boyutlara sahip Eksenel Akılı İndüksiyon Motor (EA-IM) ile performans karşılaştırması yapmak amaçlanmıştır. Eşit bir karşılaştırma olabilmesi için motor ölçüleri ve stator yapısı aynı seçilmiş, sadece rotor değişimi yapılmıştır. Tasarımların ön çalışmasında motor ölçüleri analitik olarak hesaplanmış ve 3D Sonlu Elemanlar Yöntemi (SEY) ile modellenmiştir. EA-SRM performansını etkileyen en önemli faktör olan çıkıntı oranını optimal düzeye getirmek için Genetik Algoritma (GE) tabanlı optimizasyon yapılmış ve rotor geometrisi değiştirilmiştir. Böylece karşılaştırma için uygun model oluşturulmuştur. Tork, verim, giriş gücü, güç faktörü, toplam kayıplar ve akım başına tork parametreleri analiz edilmiştir. Önerilen karşılaştırma metodu ile EA-SRM aynı güç değerindeki (2.2 kW) EA-IM den daha yüksek verim, güç, amper başına tork ve daha düşük kayıplar elde edilmiştir. EA-SRM rotorunda sincap kafesi bulunmaması sebebiyle bakır kayıplarının olmaması ve mıknatıssız yapısıyla maliyet-bakım masraflarının düşüklüğü, yüksek verim ve tork istenilen uygulamalarda iyi bir alternatif olacaktır.
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
2020/41
Bu çalışma, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi, 2020/41 numaralı proje ile desteklenmiştir.
In this study, the Axial Flux Synchronous Reluctance Motor (AF-SynRM) with multiple barriers in its rotor is designed and it is aimed to compare the performance with the Axial Flux Induction Motor (AF-IM) with the same stator structure and dimensions. For an equal comparison, the motor dimensions and stator structure are chosen the same, only the rotor is changed. In the preliminary study of the designs, machine dimensions are calculated analytically and modeled with the 3D Finite Element Method (FEM). To optimize the saliency ratio, which is the most important factor affecting AF-SynRM performance, Genetic Algorithm (GA) based optimization is performed and the rotor geometry is changed. Thus, a suitable model is created for comparison. Torque, efficiency, input power, power factor, total loses and torque per amper parameters are analyzed. With the proposed comparison method, AF-SynRM obtains higher efficiency, power, torque per ampere and lower losses than AF-IM at the same power rating (2.2 kW). The AF-SynRM rotor will be a good alternative in applications where high efficiency and torque are required, with low cost-maintenance costs due to the absence of a squirrel cage and its structure without magnet.
2020/41
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Project Number | 2020/41 |
Publication Date | June 27, 2021 |
Submission Date | April 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |