Sandviç kompozit yapıların havacılık ve uzay endüstrisinde kullanımı artmaktadır. Sandviç kompozit panellerin (SKP) darbe ve diğer mekanik özelliklerinin geliştirilmesi havacılık emniyeti açısından önem arz etmektedir. SKP’lerin imalatında bal peteği yapının alt ve üst yüzeyler ile bağı yapıştırma bağlantıları ile sağlanmaktadır. SKP’de kullanılan yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin iyileştirilmesi ile bütün yapının mekanik rijitliği iyileştirilmiş olacaktır. Bu çalışmada cam fiber takviyeli kompozit, üç farklı yapıştırıcı (saf poliüretan, ağırlıkça %0,1 ve %0,2 çok cidarlı karbon nano tüp katkılı poliüretan) ve 8,86 mm hücre çapında alüminyum bal peteği kullanılarak sandviç kompozit paneller üretilmiştir. Üretimi yapılan sandviç kompozitlere 50 J ilk enerji seviyesinde düşük hızlı darbe testleri uygulanmıştır. Darbe deneyleri sonrasında yük-zaman, yük-sehim ve enerji zaman grafikleri elde edilerek çok cidarlı karbon nano tüp (ÇCKNT) katkısının etkisi değerlendirilmiştir. İlaveten, hasar analizi yapılarak ÇCKNT katkısının darbe özelliklerine etkisi belirlenmiştir Poliüretan yapıştırıcıya karbon nano tüp katkısının en büyük temas kuvvetini %3 oranında artırarak SKP’lerin düşük hızlı darbe özelliklerini iyileştirdiği görülmüştür.
Atık cam fiber prepreg kumaşların hibesi konusundaki desteği için Kordsa A.Ş.’ye teşekkür ederim. Bununla birlikte, bal peteği yapıların temini ve sandviç panellerin üretimindeki destekleri için Altıgen Uzay Havacılık Gemi İnş. Panel Ve San. Tic. Ltd. Şti.’ye şükranlarımı sunarım. Ayrıca laboratuvar imkânlarını kullanmama izin verdiği için Prof. Dr. Mesut Uyaner’e teşekkürlerimi sunmayı borç bilirim.
The use of sandwich composite structures in the aerospace industry is increasing. Improving the impact and other mechanical properties of sandwich composite panels (SCP) is important for aviation safety. In the manufacture of SCPs, bonding with the lower and upper surfaces of the honeycomb structure is provided by bonding connections. By improving the mechanical properties of the adhesives used in SCP, the mechanical rigidity of the whole structure will be improved. In this study, sandwich composite panels were produced using glass fiber reinforced composite, three different adhesives (pure polyurethane, 0.1% and 0.2% multi-walled carbon nanotube reinforced polyurethane) and an aluminum honeycomb with a cell diameter of 8.86 mm. Low-velocity impact tests were applied to the manufactured sandwich composites at the initial energy level of 50 J. After impact tests, load-time, load-deflection and energy-time graphs were obtained, and the effect of multi-walled carbon nanotube (MWCNT) contribution was evaluated. Also, the effect of the MWCNT addition on impact properties was determined by making a damage analysis. It was observed that the carbon nanotube addition to the polyurethane adhesive increased the maximum contact force by 3%, improving the low-speed impact properties of SCPs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Submission Date | June 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 3 |